»Jeg tror, jeg taler på mange landsbyers vegne, når jeg fremhæver dette...«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Fællesskabet, idérigdom og de initiativer, der tages i de lokale landsbyer generelt styrker engagementet og ansvarligheden og er med til at sikre en fortsat udvikling i landdistrikterne.
Som medlem af Favrskov Landsbyråd har jeg været med til at beslutte flere ansøgninger fra de 41 landsbyer, vi har. Ansøgninger, der vedrører renovering af forsamlingshuse, energiforbedrende initiativer, etablering af legepladser og meget andet.
I Vissing har vi også fået bevilget penge fra Landsbyrådet samt fra en række fonde, der har gjort det muligt at igangsætte en udvendig renovering af vores forsamlingshus.
Vi har også inden for de seneste år modtaget støtte til indkøb af redskaber til vores mosteri af byens æbler i vores Æblesyndikat samt penge til afvikling af et podekursus, hvor vi nu har 60 æbletræer, der skal plantes forskellige steder i Vissing.
Senest får vi dækket udgifterne til afvikling af et borgermøde 20. september i forsamlingshuset, hvor vi har fokus på den fortsatte udvikling af Vissing som landsby.
Ovenstående er eksempler på, hvordan Favrskov Kommune understøtter udviklingen i landsbyerne. En støtte, der sammen med diverse fonde, gør det muligt at skabe liv og vækst i landsbyerne.
Derfor har Landsbyrådet også i et samarbejde med LAG Randers-Favrskov udviklet et tilbud til landsbyerne, der omfatter muligheden for at få udarbejdet en lokal udviklingsplan. Landsbyernes UdviklingsPlan (LUP) gennemføres i denne tid i et par landsbyer, og vi følger nøje de lokale initiativer, der igangsættes.
Jeg tror, at jeg taler på mange landsbyers vegne, når jeg fremhæver en række fokusområder, der fremover bør have det nye byråds og landsbyråds opmærksomhed og ikke mindst økonomisk prioritering:
- Byforskønnelse ikke kun i hovedbyerne
- Trafiksikkerhed herunder cykelstier og vejbump
- Mødesteder for unge der foregår på de unges præmisser
- Offentlig transport der sikrer et sammenhængende Favrskov
- Rammer for etablering af virksomheder i landsbyerne
- Vild med vilje-projekter og andre naturprojekter
Jeg tror på, at den demokratiske dialog i Landsbyrådet og lokalt fører til gode resultatet, også selv om det tager år at få indfriet ønskerne. Derfor er landsbyernes fortsatte udvikling også en af mine mærkesager ved kommunalvalget 18. november.
Det er vigtigt, at vi ser samspillet mellem hoved-, center- og landsbyerne som en samlet helhed og forstår byerne som hinandens forudsætninger. Uden velfungerende landsbyer udfordres det lokale handelsliv og uden et velfungerende lokalt handelsliv i byerne udfordres landsbyernes liv og vækst.
Det er endvidere mit håb, at handle- og råderummet i Landsbyrådet udvides endnu mere til også at omfatte initiativer vedrørende bæredygtighed.
Senere på året vil byrådet træffe beslutninger om hvilke forslag fra Bæredygtighedsudvalget i kommunen, der skal omsættes til konkret handling. Her vil civilsamfundet – herunder vores lokale Borgerforeninger og bestyrelser i landsbyer – kunne få en central rolle i at omsætte de gode intentioner til handling.
Det vil for mig være et eksempel på, hvordan vi tænker bæredygtighed med sund fornuft i et samlet Favrskov.