Pædagoger har brug for bedre rammer – børnene kan ikke vente
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I Skanderborg Kommune står vi med en alvorlig udfordring: vores pædagoger kæmper med knappe ressourcer, og det går ud over både deres faglighed og børnenes trivsel. Det viser den seneste vilkårsundersøgelse fra BUPL Østjylland med al tydelighed.
Når 6 ud af 10 pædagoger i vuggestuer og børnehaver oplever mangel på økonomiske ressourcer, og over halvdelen ikke mærker en positiv forskel trods minimumsnormeringer, må vi spørge os selv: Er vi tilfredse med det? Jeg er ikke.
Nu er det tid til, at vi som kommune giver dem de rammer, de har brug for, så de kan gøre det, de er bedst til: skabe trygge, udviklende og inkluderende miljøer for vores børn.
Jeg vil arbejde for at se på mulighederne for:
- Ensartede grundnormeringer på tværs af kommunen, så alle børn – uanset postnummer – får lige muligheder for udvikling og omsorg.
- At pædagogiske ledere ikke tælles med i opgørelsen af minimumsnormeringer. Ledelse og pædagogisk nærvær er to forskellige opgaver.
- En øremærket vikarpulje, så børnene ikke skal opleve ustabilitet, når faste voksne er fraværende.
Derudover skal støtten følge barnet – også over i SFO’en. Det er uholdbart, at 75 % af SFO-pædagogerne arbejder med børn, der får støtte i skoledelen, uden at ressourcerne følger med. Det er ikke bare uretfærdigt for pædagogerne – det er uansvarligt over for børnene.
Vi har dygtige og dedikerede pædagoger i Skanderborg. Nu er det tid til, at vi som kommune giver dem de rammer, de har brug for, så de kan gøre det, de er bedst til: skabe trygge, udviklende og inkluderende miljøer for vores børn.
Jeg håber, flere vil bakke op om denne dagsorden – for børnenes skyld.