Fortsæt til indhold

Morten B up-skolen falder fra hinanden – børnene kan ikke vente længere

Morten Børup Skolens børn undervises i uholdbare rammer.

Debat
Niels Rysz OlsenKommunikationskonsulent

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Forleden dag trådte jeg ind i min datters klasselokale klokken lidt over tolv for at hente nogle ejendele. Klassen var tom – børnene legede i skolegården. Vinduerne stod så åbne, de kunne – hvilket er omkring 20 centimeter. Alligevel var luften i lokalet dårlig. Indeklemt. Om få minutter kunne poderne se frem til at træde ind til næste time.

Luftkvaliteten har direkte indvirkning på børnenes indlærings- og koncentrationsevne, som det blandt andet er påvist i et studie på Aarhus Universitet i 2015.

En del af skolegården på Morten Børup Skolen er afspærret efter, at en rude faldt ud torsdag den 4. september. Foto: Niels Rysz.
Gummibelægningen på Morten Børup Skolen slår revner flere steder. Foto: Niels Rysz.

Den skole, vi taler om her, hedder Morten B up-skolen. Du læste rigtigt. Ø’et og r’et er faldet ned fra facaden. Fire dage efter min visit i klasselokalet faldt en rude ned i skolegården. Ingen kom til skade. Der var heller ingen tilskadekomne for et par år siden, da det samme skete. Det går med andre ord strålende. Gummibelægningen på legepladsen – som smager mere af stenbro end af kreativt legeområde – slår i øvrigt revner.

Hvor mange ruder og bogstaver skal falde ned fra Morten B up-skolen, før bygningerne renoveres?

I Skanderborg Kommune kommer de fleste børn fra relativt velstående hjem. Mange kan således forlade morgenbordet i et nyere designerkøkken og træde direkte ind på en skole, der ligner et håndværkertilbud og lugter af gårsdagens leverpostejmadder.

Men hvorfor poster skolen ikke penge i at få sit ø og sit r tilbage på facaden og føre de fysiske rammer op til en anstændig standard? Det gør den ikke, fordi vedligehold ikke længere er skolens ansvar. Den må ganske enkelt ikke. Det er alene kommunen, der forestår vedligehold – eller lader stå til.

Vi skal som bekendt til kommunalvalg i november måned. Jeg vil derfor opfordre enhver til at spørge de lokale kandidater om følgende:

Hvad vil I gøre for at sikre børnene i Skanderborg ordentlige fysiske rammer i skolerne?

Hvor mange ruder og bogstaver skal falde ned fra Morten B up-skolen, før bygningerne renoveres?