Skoler er nedslidte og har alt for mange børn i klasserne
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Et af temaerne i valgkampen bliver sikkert skolens krise. Og det er jo ikke kun her i Favrskov, at der er problemer med hensyn til børn, der mistrives og mange gange ikke møder op til undervisning.
Mange børn lider nederlag, lærer for lidt, og nogen har såkaldte ”adfærdsproblemer”. Der er sikkert mange årsager, men jeg vil som tidligere lærer på efterskoler, friskoler og ordblindelærer anføre nogle problemer.
Mange skoler er nedslidte, der er for få fagligt uddannede lærere og alt for mange børn i klasserne. Og der arbejdes for lidt på tværs.
Vi skal have livsglæden tilbage for alle: Elever, lærere, forældre og ja, samfundet generelt.
Samtidig er der sparet på mange områder: Bøger, undervisning uden for skolen, udflugter osv. Og der er helt sikkert for få veluddannede lærere til at tage sig af undervisning af ordblinde, elever med adfærdsproblemer og stressproblemer.
Der er hårdt pres på eleverne med krav ved eksamen, for megen uro, for mange vikarer og for lidt ro. Ja, ro til at uddanne sig fagligt, men også at blive udviklet som barn eller ungt menneske. Det er det, som vi friskolefolk kalder dannelse. Det er et meget vigtigt element.
Det vil kræve fagligt dygtige lærere, meget gerne to lærere i klasserne, og penge til den enkelte skole, PPR og konsulenter, der kan hjælpe. Ja, uddannede psykologer og tale-hørepædagoger, som har tid til at komme ud på skolerne og hjælpe med gode tiltag, før problemerne vokser.
Jeg håber, at jeg som kandidat for Enhedslisten kan komme med gode indspark til, at vi igen får en skole, der både inkluderer, men også ser nødvendigheden af forebyggende tiltag til gavn for den enkelte elev og især for samværet i klasserne. Vi skal have livsglæden tilbage for alle: Elever, lærere, forældre og ja, samfundet generelt.
Måske skal vi overlade mere til de lokale skoler. Det kræver penge og respekt for skolernes selvforvaltning.