Fortsæt til indhold

Vi må ikke tabe de unge på gulvet

Debat
Britta BertelKandidat for SF i Norddjurs, Store Sjørup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Et af mine vigtigste fokusområder som kandidat for SF til kommunalvalget i Norddjurs er uddannelse – og særligt de unge, som i dag står uden for uddannelsessystemet.

Alt for mange unge i Norddjurs får aldrig en uddannelse

Alt for mange unge i Norddjurs får aldrig en uddannelse. En undersøgelse viser, at mere end 20 procent af de unge ikke har gennemført en ungdomsuddannelse otte år efter folkeskolen i Norddjurs kommune. Det er ikke bare et tal – det er en kæmpe menneskelig og samfundsmæssig udfordring.

Selvom der findes mange uddannelsesmuligheder, er der stadig alt for mange unge, der ikke finder deres vej. Det får mig til at stille spørgsmålet: Er vores system for snævert? Er der unge, som har brug for andre rammer og mere støtte, end det vi tilbyder i dag?

Som tidligere vejleder for social og sundhedselever ved jeg, at mange unge har brug for mere tid og en struktur, der passer til deres virkelighed. Der er et stort spring fra en STU til en almindelig ungdomsuddannelse. For nogle bliver det en kløft, de aldrig får krydset. Vi har brug for bedre og mere fleksible overgange.

Et positivt skridt er det nye tilbud til elever i 8. og 9. klasse, hvor de kan komme i praktik 1–2 dage om ugen. Det giver unge en reel mulighed for at opleve arbejdspladser og blive inspireret til uddannelse. Det bør vi bygge videre på.

Jeg har talt med mange unge. De fleste vil gerne i gymnasiet – og det er god. Andre vil have en erhvervsuddannelse – det er også godt. Men alt for mange ved slet ikke, hvad de skal efter 9. klasse. Det gør mig bekymret. For hvor skal de hen, hvis ingen griber dem?

Derfor stiller jeg spørgsmålet: Er vores ungdomsuddannelser for ensartede – og passer de overhovedet til de unge, vi har i dag?

Vi skal turde tænke mere fleksibelt, mere praksisnært og mere menneskeligt. Og vigtigst af alt: Vi skal spørge de unge selv. Hvad holder dem tilbage – og hvad giver dem håb?

Selvom folkeskolerne arbejder seriøst med elevernes fremtid, så kan de ikke løfte det alene. Vi har brug for et stærkere samarbejde med de lokale virksomheder og uddannelsesinstitutioner.

Ingen unge i Norddjurs skal stå uden mål eller mening ét år efter 9. klasse.

Som SF-kandidat vil jeg arbejde for, at Norddjurs Kommune indgår forpligtende partnerskaber med virksomheder og erhvervsskoler, så vi sammen tager ansvar for, at alle unge får en vej videre – og ikke falder igennem systemet.

Vi skylder de unge en fremtid, der giver mening