Fortsæt til indhold

Ankestyrelsens statistik er en alvorlig påmindelse om borgernes retssikkerhed

Debat
Laila SortlandByrådsmedlem (C) - kandidat til KV25

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Borgernes retssikkerhed betyder faktisk noget og er ikke bare noget, man skal omgå lemfældigt.

En gang om året modtager landets kommuner Ankestyrelsens klagestatistik, også kaldet Danmarks Kortet. Når vi i det politiske regi taler om Danmarks Kortet, er det ikke en hyggelig turistattraktion, men klare fakta om, hvordan det går med sagsbehandlingen i kommunerne. Det giver overblik over, hvilke afgørelser i sager der er blevet stadfæstet, hvilke der bliver hjemvist til genbehandling, og hvilke der bliver omgjort af Ankestyrelsen. Alt sammen noget, der skal styrke borgernes retssikkerhed, men som også i den grad forlænger sagsbehandlingen.

Bag Ankestyrelsens klagestatistik står der et menneske og dennes familie, som må vente på en afgørelse

Som næstformand i Handicaprådet er jeg glad for, at vi i Syddjurs Kommune er blevet gode til at sikre, at Danmarks Kortet kommer en tur forbi ældre- og handicaprådene, så begge råd har mulighed for at afgive høringssvar til den videre behandling i byrådet. På sidste uges byrådsmøde blev klagestatistikken for følgende områder behandlet: familieområdet, beskæftigelsesområdet, socialområdet og sundhed- og ældreområdet.

Som byrådspolitikere har vi tilsynspligt, hvilket er en opgave, jeg tager alvorligt, og som jeg bruger meget tid på. Tid, som er med til at understøtte borgernes retssikkerhed, når en sag er stødt på grund eller har brug for et skub. Det kan være sager af enhver art, der bliver behandlet i Ankestyrelsen, men når vi taler om sager inden for velfærdsområderne, er en sag ikke bare en sag, og et tal er ikke bare et tal eller en procentsats. Bag Ankestyrelsens klagestatistik står der et menneske og dennes familie, som må vente på en afgørelse. En afgørelse, som gerne skulle udmønte sig i en retvisende visitering. Det kan være en visitering til netop den støtte, der gør det muligt at mestre en helt almindelig dag med det, som vi andre helt naturligt tager som en selvfølge.

Det er vigtigt at huske på, at fordi man som borger er landet i en situation, hvor hjælp og støtte i hverdagen er en nødvendighed for at få hverdagen til at hænge sammen, så er fejlvisitering et brud på en borgers retssikkerhed. Så når »lynet slår ned«, kan livet på et splitsekund være ændret for en periode eller i værste tilfælde for altid. Hurtig og faglig sagsbehandling er en betingelse for, at vi undgår langstrakte og mangelfulde sagsbehandlinger.

Jeg er tilfreds med, at forvaltningen arbejder konstruktivt med hjemviste og omgjorte sager, således at sagerne drøftes på de berørte fagområder og teams med henblik på læring. Dette skulle gerne føre til, at vi fremadrettet ser en positiv forbedring i statistikken. Det er fint, at der på socialområdet er to klagesager mindre fra år 2023 til 2024, men det er for mig et skrækscenarie, når fem ud af otte sager er blevet hjemvist eller omgjort. For hele socialområdet, hvor mørketal naturligvis ikke indgår, er der behandlet 60 klagesager, hvilket er en stigning på 5 procent og en omgørelsesprocent på 63.

På sundhed- og ældreområdet ligger Syddjurs Kommune 6 procent over landsgennemsnittet på omgørelser og en omgørelsesprocent på 52. På familieområdet er der en stigning i antal sager på syv sager, så vi lander på 31 sager samlet set fra 2023 til 2024. Det er en svært bekymrende stigning, for vi må aldrig glemme, at der står et menneske tilbage, hvis liv er sat på standby, frem til en retvisende afgørelse er på plads.

Vi har en dygtig borgerrådgiver i Syddjurs Kommune, og i borgerrådgiverens årsberetning kunne jeg konstatere, at man ikke har rakt ud efter sparring og dialog med borgerrådgiveren i mere end seks tilfælde gennem det sidste år. Når vi ser en så trist klagestatistik fra Ankestyrelsen, kan det undre mig, at man ikke netop har rakt ud efter borgerrådgiveren, så vi i stedet for en stigning kunne se et fald i hjemviste og omgjorte sager og dermed styrket borgernes retssikkerhed og slanket sagsbehandlingstiden med rette.

Det er en af mine mærkesager i forbindelse med KV25.