Nu skal der solceller på de kommunale tage
Enhedslisten arbejder for solceller på kommunale bygningers tage.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Byrådet i Favrskov har længe afvist at sætte solceller op på de kommunale tage. Det har hidtil været meget bureaukratisk, har meldingen været. Og det er ikke helt forkert, det har været ganske urimeligt svært at bruge de kommunale tage til solceller. Men nu – endelig – sker der noget.
Med den nye finanslov vil to af de bureaukratiske benspænd forsvinde – således at det både bliver nemmere at få dem sat op, og nemmere at administrere driften af dem. Og ifølge DR er Rebild Kommune nu ved at undersøge hvad afskaffelsen af de to regler betyder for dem – og målet er at sætte solceller op på kommunens tage.
Det er helt oplagt, at Favrskov Kommune skal følge efter så hurtigt som muligt. I øvrigt er der faktisk nu kommet solceller på svømmehallen i Hinnerup, og det er både pænt og effektivt. Win-win og selvfølgelig kan man spare nogle landbrugsmarker på den måde. På den måde er der også færre borgere der vil føle sig generet af solcelleparkerne.
Når der kommer solceller på tagene, bliver der behov for færre på markerne. God landbrugsjord bør reserveres til landbrug.
Men – må jeg skynde mig at sige – helt kan man ikke slippe. Vores energiforbrug er voksende, og endnu er det mindre end 30 procent af det danske energiforbrug, der dækkes af sol og vind. Og hvis vi fortsat vil have billig strøm, er der både behov for flere vindmøller og flere solceller. Men når der kommer solceller på tagene, bliver der behov for færre på markerne. God landbrugsjord bør reserveres til landbrug.
Jeg vil ligesom de andre af Enhedslistens kandidater arbejde for, at der kommer solceller på de kommunale tage. Vi arbejder også for. at den grønne omstilling fortsætter – både med vindmøller og solcelleparker. Men der skal naturligvis altid laves en plan for opstillingen, som afvejer hensynet til den grønne omstilling og de omgivende beboeres naturoplevelse.