Fortsæt til indhold

Vi skal bakke op om dem, der giver en ekstra hånd for fællesskabet

Debat
Sebastian StøcklerByrådsmedlem

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Onsdag 24. september godkendte vi i byrådet en model, der giver kommunens ansatte mulighed for at få tjenestefri i op til fem dage om året, når de deltager i uddannelse eller beredskabsarbejde i Hjemmeværnet, Forsvarets Reserve og lignende.

Det gjorde vi på baggrund af, at jeg i maj måned foreslog, at vi skulle undersøge mulighederne for, hvordan vi som kommune kunne understøtte de medarbejdere, som gør en ekstra indsats for Danmark.

Det må nemlig ikke være sådan, at vores medarbejdere i kommunen skal bruge deres ferie eller fridage – og samtidig blive ramt økonomisk – for at kunne 'stille op' for Danmark.

Det var der opbakning til – og nu har vi en godkendt model, der gør det nemmere at være ansat i Skanderborg Kommune og samtidig være frivillig i for eksempel Hjemmeværnet.

Hvorfor er det vigtigt? Det er vigtigt, fordi vi står over for en langt større trussel fra omverdenen end tidligere, og vi har brug for alle de folk, vi kan få, for at beskytte Danmark. Jeg mener derfor, at vi som kommune har et ansvar for at understøtte de af vores medarbejdere, der giver en ekstra hånd med den opgave.

Det må nemlig ikke være sådan, at vores medarbejdere i kommunen skal bruge deres ferie eller fridage – og samtidig blive ramt økonomisk – for at kunne ”stille op” for Danmark. Nu sikrer vi os, at de kan få tjenestefri, så f.eks. feriedagene ikke skal bruges.

Som både byrådsmedlem og frivillig Hjemmeværnssoldat er det fantastisk, at vi som kommune nu tager det ekstra skridt og understøtter vores medarbejdere på denne måde. Det er jeg både utroligt glad for – og meget stolt over