Fortsæt til indhold

Ingen ældre skal parkeres på venteliste

Debat
Morten Torp, GrenaaKandidat til kommunalvalget i Norddjurs for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Der må ikke være ventelister til plejeboliger i Norddjurs. Punktum.

Det er uacceptabelt, hvis nogen risikerer at ende på en venteliste til en plejebolig

Vores ældre har knoklet hele livet – for deres familier, for vores samfund og for det Danmark, vi alle nyder godt af i dag. Når kræfterne slipper op, og behovet for en plejebolig melder sig, så skal der stå en åben dør klar. Ikke en lukket.

Det er uacceptabelt, hvis nogen risikerer at ende på en venteliste til en plejebolig. Heldigvis er det ikke tilfældet i dag – men vi har set det før. Og vi må ikke acceptere, at det sker igen. Ingen ældre skal leve med uvished om, hvorvidt de får den hjælp og omsorg, de har brug for.

Samtidig må vi turde se på, om kravene for at blive visiteret til en plejebolig er blevet for stramme. For hvad hjælper det, at vi ikke har ventelister, hvis mennesker i stedet fastholdes i deres eget hjem længere, end de selv – eller deres pårørende – føler er værdigt og trygt? Det er uværdigt, og det skal vi have mod til at ændre på.

For mig handler det om værdighed. Om at ældre skal kunne føle sig trygge og vide, at der er en plads til dem, når de har brug for det. Det er en af mine mærkesager, og jeg vil stå vagt om, at ingen i Norddjurs skal frygte at blive parkeret på en venteliste – eller i eget hjem – når de har brug for omsorg og tryghed.

Vi skal behandle vores ældre med respekt. Det skylder vi dem. Og det skylder vi os selv – for en dag er det os selv, der står der.