Fortsæt til indhold

Gratis offentlig transport er en nødvendig ambition for Aarhus

Debat
Rud Gaugler LarrisStuderende Medlem af Rød Grøn Ungdom Byrådskandidat for Enhedslisten

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debatten om prisen på offentlig transport er igen blusset op. Socialdemokratiet og SF foreslår lavere priser på bus- og letbanerejser. Og det lyder jo meget godt – for priserne på offentlig transport har været på himmelflugt i de seneste år.

Jeg skal f.eks. betale 46 kr., hvis jeg gerne vil besøge en ven i Malling. Og det er altså en rejse på sølle 13 km.

Det er en alt for høj pris at forlange af studerende, pensionister og helt almindelige aarhusianere.

Men er lavere priser svaret? Eller skal vi vise lidt ambition og gøre offentlig transport gratis?

Mit stærkeste argument for, at det burde være gratis, er, at det vil skabe en by, hvor det er nemmere at være menneske.

Man vil spare en masse penge. Man vil spare en masse billetbøvl. Og man vil kunne rejse frit, uanset om man har bil eller ej.

Mit stærkeste argument for, at det burde være gratis, er, at det vil skabe en by, hvor det er nemmere at være menneske.

Og så vil man også få færre biler i Aarhus by. Dvs. færre bilkøer, mindre luftforurening og mere plads til grønne områder frem for parkeringspladser.

Samtidig vil gratis offentlig transport også give mulighed for afbureaukratisering. Kommunen bruger årligt millioner på administration, it-systemer og billetkontrol. Disse omkostninger kunne streges, hvis det var gratis, eller bruges på noget, der faktisk gjorde den offentlige transport bedre.

Lyder det som en idealistisk feberdrøm?

Det er det slet ikke – og Aarhus er allerede bagud. I Fredericia har man indført gratis bybusser. Det har medført, at passagertallet i busserne er fordoblet over sommeren. Tænk, hvis vi gjorde det samme i Aarhus! Folkepensionisten skal ikke længere vælge mellem en sund økonomi og et besøg hos børnebørnene. Den studerende, der ikke har råd til at bo i centrum, slipper for massive transportomkostninger. Og pendleren, der før kørte i bil, tager nu bussen, fordi det faktisk kan betale sig.

Er det idealistisk? Ja!

Er det realistisk? Også ja!