Røven i klaskehøjde – en lille besked ramte noget i mig
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg har hørt udtrykket ”røven i klaskehøjde” blive brugt om mennesker, som har stillet sig frem. De har sagt deres holdning offentligt, delt deres tanker og har måske indbudt til debat. Dermed har man sat sin røv i klaskehøjde, altså sat sig selv på spil i det offentlige rum og på de sociale medier.
I statsministerens åbningstale havde hun fokus på, hvordan sproget har udviklet sig negativt, især på de sociale medier. Flere folkevalgte har oplevet negative kommentarer og endda trusler. Det kan jo gøre, at nogle ikke engagerer sig for eksempel i politik, når omkostningerne bliver for høje.
Jeg stiller op til byrådet i Favrskov og har skrevet flere læserbreve. For nyligt landede der en besked i min Messenger med spørgsmålet: Om jeg nu var endnu sådan en politiker, som kun tænker på sig selv.
Jeg har ellers et stort lag teflon, men lige denne lille besked ramte noget i mig. Jeg tror ikke, der er nogen, som stiller op til kommunalvalget, som kun har sig selv som fokus.
Tværtimod vælger man jo netop at stille op og bruge sin fritid og sin familietid, fordi man ønsker at gøre en forskel for den kommune, som man lever i. Man har nogle ideologier og drømme, som man gerne vil have implementeret i samfundet. Man kan ikke være enige med alle, men man skal passe på dem, som stiller sig frem og tager ansvar.