Der findes ikke noget mere dansk end at bruge sin stemmeret
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I Danmark er vi stolte af vores demokrati. Vi har kæmpet hårdt for det. Det er blevet en rettighed, som jeg mener, vi er forpligtet til at værne om.
Til november er der kommunalvalg. Her har alle borgere – også mange indvandrere og nydanskere – mulighed for at sætte deres aftryk på den kommune, de bor i. Politik foregår ikke kun på Christiansborg, men det sker i dit nærmiljø og handler om skoler, veje, fritidstilbud, ældrepleje og de fællesskaber, vi møder i hverdagen. Det er vores eget nære demokrati.
Jeg kan ikke finde på noget mere dansk end at bruge sin stemmeret og dermed være med til at forme vores fælles fremtid.
Nogle partier taler meget om manglende integration. Men jeg kan ikke finde på noget mere dansk end at bruge sin stemmeret og dermed være med til at forme vores fælles fremtid. At gå hen og stemme er at tage ansvar – ikke bare for sig selv, men også for sin familie, naboer og lokalsamfund.
Mit håb er derfor, at endnu flere af vores nye danskere vil bruge den mulighed, som demokratiet giver. Jo flere stemmer, der bliver hørt, jo stærkere bliver vores fællesskab.
Demokratiet skal hyldes. Mange af jer nydanskere kommer fra et samfund, hvor den demokratiske tankegang havde – og stadig har – trange kår. Den 18. november kan I alle mødes hos hinanden og fejre det danske demokrati. Lad det være en festdag. Gå i samlet flok til stemmeurnerne, og lad hele Danmark se, at du er en aktiv del af det danske demokrati.
Med dit kryds på stemmesedlen kan du fortælle resten af Danmark, hvordan din fremtid skal formes.
Lad demokratiet høre din stemme.