Lad os styrke det skandinaviske fællesskab
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Skandinavien kan noget helt særligt. Vi er foregangslande for mange andre i verden, fordi vi formår at forene frihed med fællesskab, velfærd med ansvar og stærke traditioner med blik for fremtiden. Vi deler historie, kulturarv og værdier, som binder os tæt sammen på tværs af grænserne. Samtidig gør vi tingene forskelligt – og netop derfor kan vi lære så meget af hinanden.
Jeg drømmer om, at vi i Skanderborg Kommune styrker dette fællesskab gennem flere venskabsbyer på tværs af Danmark, Norge og Sverige. Det vil give os mulighed for at dele idéer, lære af hinandens løsninger og skabe stærkere bånd mellem byer og borgere. Det kan føre til udveksling af gode erfaringer mellem kommuner, give skoleklasser mulighed for at besøge hinanden og bygge nye broer mellem vores kulturer. Skandinavien er stærkest, når vi står sammen.
Og netop i en urolig tid i verden er det vigtigere end nogensinde, at vi i Skandinavien holder sammen. Vores fællesskab giver styrke og tryghed – både i de små møder mellem mennesker og i det store internationale perspektiv.
Skandinavien er stærkest, når vi står sammen.
Nogle af mine bedste venskaber fra ungdommen er med mennesker fra Sverige og Norge. Senere fik jeg selv lov at bo nogle år i Sverige, og det har kun styrket min kærlighed til vores skandinaviske broderskab.
At vi kan lære meget af hinanden, kan være noget så jordnært som skolemad, hvor Sverige og Norge har andre traditioner end os. Det kan være turisme, hvor vi kan hente inspiration til, hvordan vi udnytter natur og kultur på en bæredygtig måde. Og det kan være på områder som iværksætteri og byudvikling, hvor vi kan lade os inspirere af hinandens løsninger.
Derfor gør det lidt ondt i hjertet, når jeg oplever, at flere og flere skandinaver slår over i engelsk for at tale sammen. Vi har et fælles sprogligt fundament, som sagtens kan bære samtalen – hvis blot vi husker at tale langsomt og tydeligt. Det er en del af vores fælles kultur, og den bør vi værne om.
For os konservative handler det om at beskytte det, vi har arvet, og samtidig styrke det for kommende generationer. Skandinavien er en arv, vi deler – og et fællesskab, vi skal pleje. Derfor bør vi styrke samarbejdet, så vi også i fremtiden kan være et forbillede for verden.