Fortsæt til indhold

Det handler ikke bare om, at det skal fungere i din hverdag - der er meget mere på spil, og derfor er det vigtigt du stemmer

Debat
Martin Frausing PoulsenBestyrelsesformand i Skanderborg Forsyning a/s

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Som bestyrelsesformand i Skanderborg Forsyning har jeg de seneste uger fulgt Forbrugervalget 2025 med glæde, spænding – og en voksende stolthed. Det har været en fornøjelse at se, hvor mange borgere der engagerer sig i noget så vigtigt som forsyningen af vores fælles ressourcer.

For mange lyder forsyning måske lidt teknisk – noget med rør, vand og spildevand, som bare skal fungere i hverdagen. Men for mig – og heldigvis for mange andre – handler det om meget mere. Det indebærer et ansvar for den måde, vi passer på vores natur, vores drikkevand og vores fælles fremtid. Samtidig handler det om at skabe løsninger, der er bæredygtige, lokale og fremtidssikrede – til gavn for os selv og kommende generationer.

De valg, vi træffer i dag, former det samfund, vi giver videre i morgen.

Derfor glæder det mig oprigtigt at se, at valgdeltagelsen i år er markant højere end ved tidligere forbrugervalg. Det vidner om et stigende engagement og en forståelse for, at forsyning ikke blot er en teknisk nødvendighed, men en vigtig del af det samfund, vi ønsker at leve i. Når forbrugerne tager stilling og bruger deres stemme, styrker det demokratiet – også i de dele af hverdagen, vi ellers nemt tager for givet.

Har du endnu ikke stemt, men har muligheden, så gør det. Du kan stemme digitalt indtil den 24. oktober kl. 12. Det tager kun et par minutter – men din stemme har betydning mange år frem. Den er med til at afgøre, hvem der skal repræsentere forbrugernes stemme i bestyrelsen, og hvem der skal være med til at træffe de beslutninger, der former fremtidens forsyning i Skanderborg Kommune.

De valg, vi træffer i dag, former det samfund, vi giver videre i morgen.