Fortsæt til indhold

Kommunalvalg mellem krig og fred

Debat
Simon AstrupKandidat til byrådet i Syddjurs Kommune for Radikale Venstre

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kommunalvalgkampen er ved at komme op i gear. Der debatteres på sociale medier og på vælgermøder om alt fra børnehaver til hjemmepleje, og inden længe hænger der håbefulde politiske ansigter i snart alle lygtepæle i kommunen.

Det ligner de kommunalvalg, vi kender. Men noget er ikke, som det plejer. Den ubehagelige sandhed er, at vi ikke længere lever i fredstid. Vi lever heller ikke i krigstid, men noget imellem krig og fred. Og bevægelsen er nok desværre snarere på vej mod mere eskalering end mindre.

Vi må nok alle erkende, at vi ikke aner, hvordan tingene kommer til at udvikle sig i løbet af den kommende valgperiode. Det er vi ikke vandt til i Danmark, og det er vi ikke vandt til i Syddjurs. For flere af os nye opstillede er det selve årsagen til, at vi stiller op.

Mig selv inklusiv. Jeg stiller op, da jeg simpelthen bliver nødt til at gøre et eller andet, når alt det, man kender og holder af, udfordres af kræfter, der ikke vil os det godt.

Men hvad betyder denne hybride tilstand for en kommunal valgkamp i Syddjurs? Det vil jeg gerne komme med et par bud på.

For det første bør vi i min optik få debatten om beredskab op på mindst den samme klinge som politiske debatter om skoler og hjemmepleje. Hvordan står det til med beredskabet i Syddjurs Kommune?

Er de borgere, der bør kunne klare sig selv nogle dage uden vand, klar til det? Hvad er planen for at hjælpe kommunens ældre og svage, hvis strømmen går eller der ikke kommer vand ud af vandhanen i flere dage?

Er der styr på beredskabsplaner på skoler, børnehaver, lufthavnen, havnene og plejehjemmene? Og hvad med kritiske kommunale IT-systemer, som holder styr på alt fra udbetalinger til hjemmeplejebesøg?

Jeg kender ikke svaret, men jeg vil love, at jeg vil presse på for, at der kommer styr på de her ting, hvis jeg bliver valgt ind.

Vi skal selvfølgelig være på forkant, så vi undgår nogen form for panik, hvis hybride angreb af den karakter skulle ramme vores kommune.

Vi skal undgå konspirationer og øget polarisering

For det andet skal vi passe rigtig godt på vores lokale demokrati, når vi udsættes for hybride angreb. Og ja, det er desværre ”når” og ikke ”hvis”. Det gælder både de opstillede kandidater og borgerne – og dem, der har til opgave at fortælle om politik i lokale medier.

Vi skal undgå konspirationer og øget polarisering. Den parlamentariske rummelighed skal være stor, så selv lidt yderliggående holdninger absorberes af demokratiske processer og ikke ulmer i skyggerne.

Vi så under coronaen, hvor hurtigt konspirationer og mistillid får ben at gå på, og jeg er bekymret for, at coronaen er vand i forhold til det, vi potentielt kan komme til at stå midt i. Derfor skal vi alle være opmærksomme på at kunne balancere demokratiske rummelighed med at sige klart og tydeligt fra, når udemokratiske metoder som trusler og konspirationer benyttes.

Jeg vil derfor anbefale vælgerne at stemme så tæt på midten, som man ideologisk synes rigtigt. I Radikale Venstre vil vi arbejde for en midtersøgende og bredt indgået politik i Syddjurs. Det vil vi generelt, og det vil vi særligt i de tider, vi desværre lever i.

Historisk er vi politisk rykket sammen i bussen i Danmark i krisetider, og det medfører ofte at finde gode kompromiser hen over midten. Og det er bare sådan, at en midtersøgende og bred politik bare indgås lettest og bedst med partier, der ligger tæt på midten.

Og hvis man som vælger alligevel tænker at stemme tæt på midten, så stem da lige i midten. Stem Radikalt. Det er der god ræson i. Især i de tider, vi lever i.