»Den kommunale attitude overfor borgerne trænger til et kritisk eftersyn«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Gennem mine fire år som byrådsmedlem i Favrskov har jeg hørt mange historier om, hvordan det opleves at møde kommunen som ganske almindelig borger, frivillig forening eller virksomhed. Der er heldigvis en del positive beretninger, men der er godt nok også historier, der efterlader én i tvivl om, hvorvidt kommunen er til for borgerne, eller det omvendte er tilfældet.
Mit ærinde med dette indlæg er ikke at skyde på medarbejdere, for jeg ved, at mange yder en rigtig god indsats. Mit indlæg er derimod en opfordring til, at vi kigger på det, jeg vil kalde den kommunale attitude. Det er måden, vi som kommune møder borgerne, foreningerne og virksomhederne på, der bør have et kritisk eftersyn. Jeg har gentagne gange i valgperioden luftet min frustration på de indre linjer over, hvad borgere og foreninger har måttet stå model til. Jeg vil, hvis jeg er så heldig at blive genvalgt til byrådet i Favrskov, tage initiativ til at vi politisk forholder os til den kommunale attitude.
Det nytter ikke, at folk, der bare gerne vil bygge et skur hjemme på deres egen grund, skal have gennemført statskundskab for at kunne navigere i reglerne. Jeg ved godt, at lovgivningen i høj grad kommer fra Folketinget, men så må vi som kommune hjælpe og gelejde folk i den rigtige retning. Det kan godt være, at det af uransagelige årsager ikke er tilladt at bygge skuret, men så skal folk have det at vide på en ordentlig måde. Og hvis projektet på nogen måde kan lovliggøres ved at justere noget, så skal kommunen naturligvis rådgive om det.
Det går heller ikke, at frivillige ildsjæle, der bruger oceaner af tid på at skabe glæde for fællesskabet, oplever den ene kommunale snubletråd efter den anden. Bedst som man tror, at nu er man tæt på målstregen, så kommer der endnu flere kommunale krav. Det er sådan noget, der får frivillige til at smide håndklædet i ringen, og sker det, taber vi alle.
Folk skal opleve Favrskov som en professionel og serviceminded medspiller, der har et oprigtigt ønske om at hjælpe. Folk skal ikke opleve kommunen som en modstander, der forsøger at spænde ben for gode ideer og løsninger. Selvfølgelig skal love og regler overholdes. Det skal der ikke herske den mindste tvivl om. Men kommunen skal møde folk med JA-hatten på.