Fortsæt til indhold

Hvordan kommer man videre med osteoporose?

Debat
Conny Høyer JørgensenFormand for Osteoporoseforeningens lokalafdeling Djursland

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Rigtig mange får i disse år konstateret osteoporose efter at de har været faldet eller har haft smerter i ryggen, der så viser sig at være sammenfald i ryghvirvlerne på grund af osteoporose.

Mange, som kontrakter mig, er i tvivl om, hvordan de kommer videre.

De har hos lægen fået en besked om at hvordan de skal indtage deres medicin, og det er også en meget vigtig faktor. Men hvad er så næste skridt?

Der er rigtig mange der gerne vil hjælpes videre med noget optræning og så er det at problemet opstår. For hvor skal de gå hen??

Er det kommunal genoptræning på sundhedsskolen, som nu hedder ” Sundhed Norddjurs”, eller i Posthaven? Er det FysioDanmark? Er det idrætsforeninger, FOF, eller hvad kan anbefales?

Det er en politisk beslutning, som jeg vil opfordre til at den kommende kommunalbestyrelse vil tage til sig

Vi har I Norddjurs Kommune endnu ikke haft held med at få lavet et hold via ” Sundhed Norddjurs”. Det ville vi i foreningen rigtig gerne have etableret, men selv om jeg som formand mange gange har banket på, så er svaret hver gang, at der ikke er afsat midler dertil.

Det synes jeg er ærgerligt, da det kunne give så god mening og mange kunne blive afhjulpet deres frustrationer ved at få en ny diagnose. Også set i lyset af at flere og flere får diagnosen.

Det er en politisk beslutning, som jeg vil opfordre til at den kommende kommunalbestyrelse vil tage til sig.

Jeg foreslår, at man når det skræddersyede forløb er overstået, kan alle blive sluset ud til videre træning i de ovennævnte foreninger, private fysioterapeuter osv.

Indtil da, kan vi prale af at have en god forening, der er værd at være medlem af, da vi har fysioterapeuter, som man kan ringe til via medlemstelefonen. I Aarhus sidder der mange andre faggrupper parat til at hjælpe med spørgsmål. Det være sig læger, sygeplejersker og diætister.

Du skal blot være medlem af foreningen. Hjemmesiden hedder www. osteoporose.dk og telefonnummeret er 86139111.

Du er også velkommen til at kontakte mig som formand for Djursland på 21493725.