Lad være med at skælde mig ud for at hænge valgplakater op
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Så kom den: Den første bebrejdelse over mine valgplakaters miljø- og klimabelastning.
Det er så sikkert som amen i kirken, at vi folkevalgte skal have en over nakken ved hvert eneste valg for det ressourcemæssige svineri, der er forbundet med produktion og ophængning af valgplakater. Og for, at vi ikke har fundet på noget smartere endnu.
Men hør: Verden over hænges der valgplakater op, så vi er næppe dummere end alle andre.
Når det er sagt, så kommer vores demokrati med en pris. Som alt andet, vi foretager os.
Om det så er at tage bussen til arbejde, tage et bad eller spise morgenmad, frokost og aftensmad, så koster det på klimakontoen. Intet, vi gør, er gratis for klimaet.
Jeg har regnet på mine egne valgplakater: To tredjedele er genbrug, og den sidste tredjedel er nye og produceret med halvt så meget CO₂-udledning som de gamle. Samlet set svarer min plakatindsats til omkring 280 kilo CO₂-ækvivalenter. Den udledning har jeg klimakompenseret gennem skovrejsning.
Udover den CO₂, der udledes ved afbrænding på Kredsløbs forbrændingsanlæg på Lisbjerg Bakke, dannes der lidt vanddamp – som er uskadeligt for miljøet. Medmindre jeg selvfølgelig genbruger plakaterne én gang til, så er CO₂-udledningen mindre endnu.
Når det er sagt, så er der altså noget med proportionerne i de bebrejdelser, vi må lægge øre til, for de er ofte skudt helt ved siden af.
Valgplakaterne er en del af vores demokrati og noget, vi kun turnerer med hvert fjerde år. For fællesskabets skyld. De er et af de få synlige symboler på vores levende demokrati. Noget, enhver kan stille op til, blive hørt i, og blive valgt gennem.
Samtidig lever flertallet af os et hverdagsliv, hvor vi spiser hakkebøffer, kører i bil og overforbruger på daglig basis. I det perspektiv bliver valgplakaterne nærmest ligegyldige i det samlede klimaregnskab.
Ja, valgplakater koster lidt CO₂. Men de er en investering i vores demokrati.