Anita, er Socialdemokratiet klar til at gå i clinch for Mols Bjerges kulturveje?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære Anita,
I et køligt efterår varmer det med ros fra Socialdemokratiet. Men uden at ødelægge den gode stemning er jeg dog nødt til at minde dig om, at det i 2023 var mit forslag om at sige NEJ til lukning af gamle kulturveje i Mols Bjerge, som Byrådet vedtog. Men det skal ikke skille os ad - det er trods alt længe siden. Tak for, at du siden flere gange har bakket op om retningslinjerne.
Nu handler det så om at gøre noget ved det. Naturstyrelsen planlægger allerede i år at nedlægge flere vigtige kulturveje i området. Bl.a. kirkestien fra Femmøller og vejen mellem Mols Bjerge Vej og Trehøje - og tilsyneladende ganske uden borgerinddragelse. Vil du og Socialdemokratiet være med til at forhindre lukningerne?
I et køligt efterår varmer det med ros fra Socialdemokratiet.
Jeg har også et andet spørgsmål til dig. Jeg har fremlagt 5 sigtepunkter for naturnationalparkens bestyrelse. Det handler om at give Naturstyrelsen tydelige og entydige sigtepunkter ifm deres udarbejdelse af projektbeskrivelse og forvaltningsplan for Naturnationalpark Mols Bjerge. Mit mål med sigtepunkterne er, at så mange lokale borgere som muligt bakker op om - og får ejerskab til - en kommende naturnationalpark. De 5 sigtepunkter, som kan ses herunder, er afstemt så flere grupperinger vil kunne acceptere naturnationalparken - vel at mærke, uden at kompromittere natur og biodiversitet.
Som repræsentant for Byrådet har du ikke kunnet bakke op om sigtepunkterne, idet der blandt Byrådets partier ikke kunne opnås enighed. Men hvad mener du og Socialdemokratiet? Jeg og Venstre er optaget af at gennemføre tiltag, der kan højne tilslutningen til naturnationalparken, såfremt det ikke går ud over det primære formål - natur og biodiversitet. Det må vel også være en ambition for Socialdemokratiet, at så mange som muligt bakker op.
Kan vi også være enige om det?