Præst til politikerne: »I bliver valgt til at tjene hele befolkningen også de skuffede, der hellere ville have haft nogle andre«
Konfirmanderne ville i biografen, men fik gulerodskage. Det handler om at lytte, selvom man ikke kan give, præcis hvad de ønsker, pointerer sognepræst.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Ann! Vi besøgte min fætter fra Fyn i ferien, og han blev konfirmeret sidste år, og han sagde at de var i biografen med deres præst, som var vildt sej, og at der kom nogen og lavede teater med dem, og de fik også kage og pizza. Skal vi ikke også det?«
Sådan nogle spørgsmål får jeg en gang imellem som præst, især hvis jeg lige har bedt konfirmanderne om at slå op i Bibelen, fordi der skal læses en lignelse.
Så snakker vi om det. Og vi ender for det meste med et kompromis: Ingen biograftur, til gengæld bager jeg kage til næste gang.
Det skaber alligevel stor glæde, ikke kun fordi min gulerodskage er fantastisk lækker, men fordi de unge føler sig set og hørt. De bad om noget, som de manglede, og selvom jeg ikke kunne give dem hele verden – selvom jeg ikke kunne blive den seje fynske præst, de ønskede jeg var – kunne jeg vel bage en kage til dem. Jeg kunne gøre noget for dem, som gjorde næste uges møde lidt mere udholdelig. Jeg kunne tjene konfirmanderne.
De bad om noget, som de manglede, og selvom jeg ikke kunne give dem hele verden [...] kunne jeg vel bage en kage til dem.
Jesus selv opfordrer os i ord og gerninger: Vi skal være hinandens tjenere. Det er sådan, at livet bliver godt for os alle. Det er sådan, vi alle bliver ligeværdige. Det er sådan Guds kærlighed kan mærkes mennesker imellem.
Det er en god reminder i denne tid, hvor kommune- og regionsrådsvalget nærmer sig, hvor lygtepælene pyntes med valgplakater, og hvor vi skal til at vælge dem, der skal tjene os på et højere niveau de næste fire år. Vi skal vælge de rette, og vi må hver især mærke efter, hvem præcis dét er.
Det er også vigtigt at huske på, for jer som vælges.
Valget efterlader knapt halvdelen af befolkningen skuffede tilbage. De ville hellere have haft nogle andre. Derfor er det vigtigt for jer, som vælges, at huske på, hvad det er, som I er valgt til: I bliver valgt til at tjene hele befolkningen i kommunen og i regionen. Også de skuffede, der hellere ville have haft nogle andre. De må ikke ignoreres, for de fortjener stadig at blive set, hørt og forstået.
De pizza-hungrende konfirmander, der gerne ville i biografen med den fede præst fra Fyn, fik alligevel lokket hjemmebagt gulerodskage ud af den kedelige, men søde præst i Låsby. Og jeg håber at efter valget, vil alle borgere i kommunen og regionen, på samme måde kunne få lokket lidt ud af byrådet og regionsrådet, også selvom det måske kun er en lille trøstepræmie. Vi har nemlig alle brug for at blive set, hørt og forstået, og det sker kun, hvis vi alle vil tjene hinanden.