Hvorfor skal vi reducere miljøgifte i og genoprette naturen?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hvorfor skal vi reducere miljøgifte i Norddjurs Kommune og genoprette naturen?
Jeg er 33 år og arbejder som fodterapeut i Grenå. Jeg bor tæt på skov og kyst sammen med min mand, der er tømrer, og vores tre børn på et nedlagt landbrug. Jeg tror på, at hvis man ønsker forandring, må man rykke sig og selv gøre en indsats for at skabe forandring. Jeg stiller op for Natur- og Velfærdslisten, fordi jeg vil fremme og bevare naturen. Naturen er vejen frem, for uden den vilde natur lever mennesket heller ikke.
Jeg ønsker bedre vilkår for de mennesker, der har brug for hjælp. Vi bør kunne støtte og give kortere behandlingstider, end der er nu. Her taler jeg ikke om byggesager, men personsager. Og når vi nu er ved byggesager, hvorfor bliver der ikke givet mere støtte til renoveringer af nuværende bygninger? Nybyg er ikke klimavenligt, selvom der bliver bygget med klimavenlige materialer.
I mit virke som fodterapeut hører jeg dagligt om de problemer, der er ved kommunens besparelser på velfærdsområdet. Som fx støtten til støttestrømper/kompressionsstrømper. De strømper er nødvendige for borgerne, der bruger dem, og at bede dem betale det hele selv, er ikke i orden. Det er over det rådighedsbeløb, de fleste, der har brug for støtte, har.
Vi er mange, der er flyttet til Norddjurs Kommune, fordi vi er bevidste om, at vi i forbrugersamfundet driver rovdrift på noget kostbart. Vi er her for at finde tilbage til en balance, en samhørighed, en bevidsthed om, at vi selv ER natur, så det ikke bare er naturen, vi skal redde, men os selv. Her i Norddjurs Kommune er der rig mulighed for at skabe sig et liv i pagt med naturen og et aktivt landsbysamfund.