Fortsæt til indhold

Derfor er de nye sundhedsråd vigtige

Sygeplejerske og leder stiller op til kommunal- og regionsrådsvalg og opfordrer til at vælge lokale stemmer med sundhedsfaglig indsigt.

Debat
Bente Strager (SF)Kommunal leder indenfor pleje og omsorg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Som sygeplejerske og leder i det kommunale ældre- og sundhedsarbejde ser jeg alt for ofte, at patienter og borgere falder ned mellem to stole. Det kan for eksempel ske, når man bliver udskrevet fra sygehuset og oplever, at vigtig information ikke er blevet givet videre, eller at man bliver udskrevet for tidligt og derfor ryger tilbage på sygehuset, og både patienter og pårørende oplever, at det er deres ansvar at sikre, at tingene hænger sammen.

Men det er det ikke. Syge og svækkede borgere skal opleve, at de netop bliver hjulpet og aflastet, og at nogen tager ansvar for deres behandling.

Som sygeplejerske med mange års erfaring i det danske sundhedsvæsen ser jeg en særlig opgave i at medvirke til at de nye sundhedsråd netop hjælper borgerne.

De nye sundhedsråd i regionerne får en vigtig rolle i netop at sikre denne sammenhæng.

Som sygeplejerske med mange års erfaring i det danske sundhedsvæsen ser jeg en særlig opgave i at medvirke til, at de nye sundhedsråd netop hjælper borgerne. Sundhedsrådene skal fungere tæt på borgerne og være det helt nødvendige bindeled i samarbejdet mellem kommuner og sygehuse. Sundhedsrådene får ansvar for at udvikle en sundhedspolitik for hele den befolkning i det geografiske område, som sundhedsrådet omfatter.

Det er vigtigt, at det nye sundhedsråd får stærke lokale stemmer med sundhedsfaglig indsigt. Jeg stiller op til både kommunalvalg og regionsrådsvalg præcis for at skabe sammenhæng og faglig indsigt i dette arbejde. Jeg ønsker at sikre, at beslutningerne tages tæt på dem, det handler om.