Fortsæt til indhold

Ophængning af valgplakater var på grænsen til det usmagelige

Under dette kommunalvalg blev de mest synlige plakater i Hinnerup tidligt ”reserveret”, mens unge blev kørt ind til et "lønnet" arbejde for et politisk parti.

Debat
John SørensenPensionist

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ved dette kommunalvalg besluttede jeg mig for at være lidt behjælpelig med at hænge plakater op i Hinnerup midtby. Demokrati står og falder jo med den enkelte borgers engagement.

Omkring 10.45 gik jeg op i midtbyen for at se på mulighederne. Der var god tid til inspektionen, da plakater tidligst måtte opsættes kl. 12.00. Her kunne jeg konstatere, at der allerede var mange mennesker med valgplakater. Det er jo dejligt med engagement.

Det viste sig imidlertid, at stort set alle lygtepæle centralt omkring Superbrugsen, Forretningstorvet samt Storegade allerede var beslaglagt af unge mennesker, der stod med plakater hvilende op ad lygtepælene og holdt vagt. Plakaterne afslørede, at de stort set alle repræsenterede Venstre.

Man kan debattere plakaters indvirkning på et valgresultat, men nogen tillægger deres tilstedeværelse så stor betydning, at det er værd at tilrane sig de steder, hvor folk færdes flest.

Da jeg bemærkede over for den ældst udseende lygtepælsvagt, at ophængningen tidligst måtte påbegyndes kl. 12, spurgte han mig, om der var noget, jeg havde ”ondt i røven over”. Jeg synes jo nok, at det var frækt sådan direkte at ”reservere” de mest synlige og mest iøjnefaldende steder i bybilledet på forhånd.

Det viste sig, at disse unge mennesker havde stået der længe, og var kørt ind til at udføre dette arbejde med udsigt til en senere belønning i form af en fest.

Man kan debattere plakaters indvirkning på et valgresultat, men nogen tillægger deres tilstedeværelse så stor betydning, at det er værd at tilrane sig de steder, hvor folk færdes flest. Moral og regler kan åbenbart bøjes for at fremme ”den gode sag”.

Ligeledes synes jeg, at det er på grænsen til det usmagelige at transportere en ret stor flok af unge ind til et ”lønnet” arbejde. Det vidner om, at visse partier har ret store summer til at føre valgkamp for.

Din Avis har forelagt dette debatindlæg for Venstres borgmesterkandidat Thomas Storm, som har sendt følgende kommentar:

Som jeg og resten af Venstres hold oplevede dagen for ophæng af valgplakater, var det en dag, hvor rigtig mange plakater blev hængt op i lygtepælene fra kl. 12.00.

Jeg har generelt kun hørt positive meldinger fra hele kommunen, hvor de fleste opsætter-hold fra alle partier har været klar til den opgave, vi alle stod med. Det er skønt at hylde demokratiet på denne iøjnefaldende måde, som synliggør kommunalvalget 18. november.

Venstre har i hele Favrskov Kommune haft rigtig mange frivillige kræfter på gaden – unge og ældre i en forening om samme opgave henover weekenden for på den måde at yde hjælp til ophæng af plakater for alle os kandidater.

Thomas Storm er borgmesterkandidat for Venstre. Pressefoto

Jeg var selv forbi Hinnerup Midtby med flere af vores unge hjælpere i bilen. Ja, når de ikke har kørekort, er det vel okay at hjælpe dem på vej ved at køre dem. På tidspunktet for vores ankomst kunne jeg konstatere, at et andet parti allerede havde taget plads i midtbyen for at være klar med plakater.

Løbende kom der så flere partier og kandidater/frivillige hjælpere til fra flere andre partier, som det vist også tydeligt fremgår, hvis man bevæger sig gennem Hinnerup midtby.

Når man som beskrevet i debatindlægget som frivillig hjælper for en kandidat selv bevæger sig mod de steder kl. 10.45 i håb om bedst mulig synlighed, kan det vel ikke komme som en stor overraskelse for nogen, at andre partier måske også har fået samme tanke og er klar ved ’posterne’ til ophængning fra kl. 12.00.

Lad os sammen hylde alle de frivillige kræfter, der har ydet en kæmpe indsats for at gøre KV25 synligt for alle borgerne i Favrskov Kommune.