Kultur skal være en motor for udvikling
Et stærkt kulturliv, flere ildsjæle og en levende havnefront kan skabe arbejdspladser, vækst og stolthed i Randers – og sikre byens fremtidige velfærd.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Randers Kommune udgav i januar en undersøgelse af kultur- og fritidslivets betydning for kommunens borgere og for kommunekassen. Den konkluderer, at adgang til kultur- og fritidsaktiviteter har stor betydning for oplevelsen af Randers Kommune som et godt sted at bo.
Som eksempler i undersøgelsen nævnes flere kulturinstitutioner i midtbyen – og jeg kunne ikke være mere enig. Som tilflytter har jeg ofte tænkt, at den her by vinder ved nærmere bekendtskab, og at vi er heldige at have så meget kvalitet inden for rækkevidde. Det skal vi bevare, og det skal vi være stolte af. Og vi skal huske selv at bruge byen.
Udvikling af turismen kan skabe mange flere arbejdspladser og en bedre fortælling om Randers. Branchen kan også være en attraktiv vej for flere borgere på sociale ydelser til at få foden ind på arbejdsmarkedet.
Som tilflytter har jeg ofte tænkt, at den her by vinder ved nærmere bekendtskab – og at vi er heldige at have så meget kvalitet inden for rækkevidde.
Den fortsatte udvikling af Randers midtby skal give flere ildsjæle mulighed for at skabe særlige oplevelser. En forbedret erhvervsservice kan uden tvivl bidrage til det. Jeg har ved flere lejligheder hørt andre byrådskandidater beklage sig over forvaltningens manglende imødekommenhed på erhvervsområdet.
Jeg nægter dog at tro, at vores sagsbehandlere har et ønske om at stå i vejen. Radikale vil derfor arbejde for, at vi kan løse knuderne sammen med dem, cityforeningen og det øvrige erhvervsliv.
Samtidig skal vi sikre en havnefront, der indbyder til kulinariske, kulturelle og familievenlige oplevelser. Projekterne Byen til Vandet og Klimabroen er afgørende for at tiltrække de investeringer, der kan skabe attraktive miljøer at gå på opdagelse i. Jeg håber også, at investorer vil tænke attraktive seniorboliger eller -bofællesskaber ind i områderne, så den eksisterende boligmasse kan huse nye børnefamilier.
Endelig skal vi skabe nye, attraktive overnatningsmuligheder. Jeg drømmer om, at vi udnytter havneområdet til at skabe spændende hoteller, hvor beliggenheden ved vandet får lov til at spille en hovedrolle – gerne som udgangspunkt for både natur- og kulturoplevelser i alle prisklasser. Det vil være unikt for vores by.
Et fortsat rigt kulturliv vil ikke kun bidrage til udvikling og øget omsætning i midtbyen. Det vil også være et vigtigt parameter i at tiltrække flere ressourcestærke medborgere til Randers Kommune. Det har vi brug for, så vi også har råd til velfærd om 20, 30 og 50 år.