Fortsæt til indhold

Unge har lige så meget ret til at præge politik som alle andre

Den yngste i byrådet opfordrer vælgerne til at se på politik – ikke fødselsattest – når de stemmer ved valget.

Debat
Sebastian StøcklerByrådsmedlem (Venstre)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Valget er gået ind, plakaterne er sat op, møllen drejer rundt, og tusindvis af kandidater i hele landet er på vej ind i en valgkamp – inklusive mig selv.

Som yngste medlem af byrådet (blev valgt som 21-årig) har jeg de sidste fire år været med over de politiske beslutninger med et ungt og ”frisk” øje.

I 2021 ved sidste valgkamp blev jeg desværre mødt af flere borgere, både online og offline, som kom med udtalelser såsom, at jeg ”var for ung”, en “konfirmand” og ”skal du ikke lige en tur i marken først”.

Udtalelser, der gik direkte efter min alder. Det sker ikke kun for mig, men også kandidatkollegaer fra andre partier.

Gå efter vores politik, ikke vores alder.

Det meste stoppede heldigvis, efter at jeg tiltrådte min plads i byrådssalen, og i denne byrådsperiode har jeg næsten ikke hørt noget til aldersdiskrimination – nej, nærmere mest folk, der syntes, det var fedt, at unge mennesker gider politik.

Nu går vi så ind i endnu en valgkamp, og jeg kan desværre se, at møllen drejer igen med borgere, der mener, at unge mennesker ikke burde være i politik.

Det er jeg nødt til at slå et slag for som yngste medlem af byrådet: Selvfølgelig burde unge mennesker være i politik!

Vi har lige så meget ret til at stille op og blive valgt som alle andre. Derfor har jeg et stort ønske til vælgerne derude: Gå efter vores politik, ikke vores alder.

Unge mennesker har meget at byde på og har lige så meget ret til at præge den hverdag, vi lever i. Det er også vores kommune og fremtid.