Det gør mig oprigtig trist, når folk kalder Hammel en spøgelsesby
Byrådskandidat fremhæver alt det gode, der sker i Hammel.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg har flere gange hørt folk kalde Hammel en »spøgelsesby«. Det gør mig oprigtigt trist, og jeg forstår det faktisk ikke helt. Ja, der er butikker, der lukker, men sådan er det i hele landet. Vores indkøbsmønstre har ændret sig. Flere køber på nettet, og det rammer selvfølgelig de lokale butikker. Det ville være mærkeligt, hvis Hammel skulle være undtaget.
Men i stedet for kun at fokusere på det, der lukker, synes jeg, vi skal fremhæve alt det gode, der sker i vores by. Hammel Handel & Erhverv laver igen og igen store, flotte arrangementer som Halloween, Rasmus Klump-løb, Girls Night og majmarked samt årets store juletræstænding. Alle tiltag, der skaber liv, grin og fællesskab for alle aldre.
Vi har også fået opført en fantastisk padelhal med Chris Anker Lounge, en ny udendørs padelbane i tennisklubben og en flot discgolfbane i Frijsenborgskoven. Der sker altså masser af positive ting i Hammel.
I stedet for kun at fokusere på det, der lukker, synes jeg, vi skal fremhæve alt det gode, der sker i vores by.
Men vi skal videre, og der kan vi som kommune og borgere gøre endnu mere for at støtte bymidten. Vi skal skabe et byrum, hvor man har lyst til at blive – måske med en central legeplads, et grønt mødested eller hyggelige opholdszoner, hvor man kan sidde, få en snak og nyde byen.
Det handler om at give folk lyst til at komme til Hammel og blive hængende lidt og gerne længere. Jeg vil gerne være med til at kæmpe for, at vores midtby fortsat har liv, handel og fællesskab. For Hammel er alt andet end en spøgelsesby. Vi er en by i udvikling.
Men det kræver naturligvis, at vi smøger ærmerne op, og er villige til at gå den ekstra mil. Det er jeg.