Politik skal være sagligt – ikke personligt
Husk den gode tone både overfor kollegaer og modstandere, opfordrer byrådskandidat.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Debatten i landets byråd er desværre blevet mere hård og uforsonlig de seneste år. En analyse fra KL (Kommunernes Landsforening, 2023) viste, at over halvdelen af danske lokalpolitikere har oplevet en dårlig tone eller direkte chikane i forbindelse med deres politiske arbejde. En undersøgelse fra TrygFonden og Mandag Morgen viste desuden, at en ud af fire politikere overvejer at stoppe, fordi tonen og presset er blevet for voldsomt. Det er en alarmerende udvikling.
Politik handler om uenighed, og det er helt i orden at være uenig. Men måden, vi er uenige på, betyder alt. Jeg bruger en stor del af min tid på at lave politik for Randers. Tid, som kunne bruges på mange andre ting. Men for mig giver det mening at gøre en forskel. Jeg er her ikke for pengenes skyld, men fordi jeg synes, politik er spændende og et vigtigt arbejde.
Politik handler om uenighed – og det er helt i orden at være uenig. Men måden, vi er uenige på, betyder alt.
Som på alle arbejdspladser er arbejdsmiljøet en vigtig faktor. Derfor: husk i valgkampen den gode tone - både over for dine kolleger i byrådet og over for dine politiske modstandere. Og det gælder også for vælgerne, når de omtaler politikere på sociale medier.
Det betyder noget, hvordan vi taler til og om hinanden. Lad os få respekten for hinanden tilbage - både i byrådssalen og i kommentarfeltet. Vi har alle et ansvar for at hæve standarden. Især nu, hvor valgkampen for alvor er i gang, er det nødvendigt, at vi alle tænker os om, inden vi farer til tasterne og skriver noget, der måske havde været bedre at sove på.
For der er ingen, der i fremtiden ønsker at træde ind i et arbejdsmiljø, hvor hårde ord og personlige angreb er normalen. Det er i dag, vi beslutter, hvordan fremtidens politikere skal se ud.
Lad os tale Randers op - med ord, der bygger broer, ikke mure.