Hvorfor modarbejder du lokal opbakning til naturnationalparken, Hans Vangkilde?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære Hans Vangkilde
Jeg forstår godt, at det kan være svært at se udfordringerne fra Ellen Jensens Gade 52 i Risskov. De tre borgere, der på det seneste byrådsmøde brugte deres demokratiske ret til at stille byrådet spørgsmål, har hver især svært ved at forstå Naturstyrelsens (NST) planer i Mols Bjerge. Det gjorde de fint rede for i deres fremlæggelse, og jeg synes ærlig talt, at du taler ned til dem. Du vil kunne få besvaret flere af dine spørgsmål ved – lidt mere fordomsfrit – at lytte til deres spørgsmål og til de svar, der blev givet i byrådssalen.
Dine upassende insinueringer om min virksomheds interesser skal jeg undlade at kommentere på. Det beror åbenlyst på manglende indsigt.
Sagen er den, at de af os, der deltager i bestyrelsesarbejdet omkring Naturnationalpark Mols Bjerge (NNP), ikke oplever at blive taget alvorligt, når vi påpeger udfordringer i NST’s planer for området. Vi er alle enige om, at natur og biodiversitet skal have hovedprioritet i området. Jeg har samlet flere af de forslag til justeringer af NST’s fremlagte planer, som lokale borgere i og omkring bestyrelsen er kommet med. Vel at mærke forslag, som ikke kompromitterer hovedhensynet til natur og biodiversitet. Og forslag, som vil sikre en større lokal opbakning til NNP. Disse forslag bakker en stor del af bestyrelsen for NNP op om, og vi forventer derfor, at de indarbejdes, jf. det nationalpolitiske ønske om lokal inddragelse og ejerskab.
Byrådet har tidligere vedtaget et princippapir for en NNP i Mols Bjerge. Her fremgår det bl.a., at: »Byrådet ønsker, at de gamle kulturveje forbliver åbne for kørende trafik. Det er også vigtigt for ældre og for borgere med nedsat fysisk funktion. Trængselsproblematikken kan løses ved, at hovedparten af områdets gæster gennem nudging ledes til et begrænset antal P-pladser centralt i naturnationalparken. Vi ønsker også at sikre tilgængelighed i området for de borgere, der ikke ønsker at færdes blandt de græssende dyr.«
Med det forslag, NST har fremlagt, efterkommes disse ønsker ikke. Som jeg forstod de tre spørgere – hvis optræden jeg i øvrigt ikke kan tage æren for – appellerede de til byrådet om, overfor NST, at insistere på hovedpunkterne i princippapiret. Det ønsker hovedparten af byrådets partier ifølge byrådsdebatten ikke.
Jeg er overrasket over byrådets modvilje, idet det jo blot handler om at få intentionerne i princippapiret gennemført. At sikre lokal opbakning og ejerskab burde være en hovedprioritet for byrådet – det taler det røde flertal i hvert fald ofte om. Men det er åbenbart ikke vigtigt her.
Dine upassende insinueringer om min virksomheds interesser skal jeg undlade at kommentere på. Det beror åbenlyst på manglende indsigt.