Fortsæt til indhold

Skanderborg Byråd bør bruge tilbagefaldsreglen nu

Søren Johannes Nielsen kræver, at kommunen giver private daginstitutioner rimelige vilkår, så børn får lige muligheder uanset institutionsform.

Debat
Søren Johannes NielsenForældre

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Som forælder til et barn i en privat daginstitution i Skanderborg oplever jeg hver dag pædagoger, der gør en kæmpe indsats for at give børnene tryghed, leg og læring.

Men jeg ser også, hvordan de må prioritere hårdt, fordi kommunen giver markant lavere støtte til private institutioner end til de kommunale. Når bygningstilskuddet ikke dækker de reelle udgifter, ender pædagoglønninger med at blive brugt på mursten – og det går direkte ud over børnene.

Skanderborg Byråd bør bruge tilbagefaldsreglen nu – og sikre, at pengene følger barnet, uanset hvor det går i daginstitution.

I Skanderborg får et barn i en privat vuggestue kun 154 kr. om måneden, og i børnehave 101 kr. Til sammenligning får børn i Horsens, Silkeborg og Favrskov to til tre gange så meget støtte – mens kommunen selv betaler huslejen fuldt ud for de kommunale institutioner. Det er svært at forklare, hvorfor mit barn skal have dårligere vilkår alene på grund af institutionsformen.

Kommunen henviser til Dagtilbudslovens §37, som siger, at tilskuddet skal svare til gennemsnittet for selvejende institutioner. Men i Skanderborg er der kun én selvejende institution tilbage, og det giver et skævt og misvisende beregningsgrundlag.

Loven giver netop derfor mulighed for at bruge tilbagefaldsreglen, hvor tilskuddet beregnes ud fra de faktiske udgifter – præcis som Horsens og Odder allerede gør.

At udskyde beslutningen til 2027–2030 er helt urimeligt, når ændringen kan gennemføres allerede nu. De private institutioner aflaster kommunen og er en del af løsningen på pladsmanglen – men det er vanskeligt uden rimelige vilkår.

Mit budskab er klart: Skanderborg Byråd bør bruge tilbagefaldsreglen nu – og sikre, at pengene følger barnet, uanset hvor det går i daginstitution.