KD ser en ny borgmester som et bedre bredt samarbejde
Kristendemokraterne peger på Mogens Nyholm som kvalificeret til opgaven som ny borgmester i Randers Byråd.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Tonen i byrådet i Randers er ofte fremme i medierne. Jeg har selv fulgt med i nogle af byrådsmøderne både fysisk og digitalt og kan desværre kun bekræfte, at tonen ofte ikke er et byråd værdigt.
Og man kunne jo så spørge: hvad er årsagen egentligt, og hvem bærer hovedansvaret for den dårlige tone? Jeg har ofte undret mig over, at der skal bruges så meget tid på nogle punkter, som egentligt bare burde have været en ekspeditionssag.
For nu at nævne bare en af de sager, der har været fremme i medierne her for nylig, som jeg har undret mig over, er sagen om Bjarne Overmarks punkt omkring, hvorvidt en sag havde været behandlet på et byrådsmøde sammen med et andet punkt på dagsordenen.
Jøsses dog!
Det må da kunne dokumenteres sort på hvidt, om sagen har været behandlet eller ej - hvor svært kan det være? Hvorfor skal der bruges tid på noget, som der reelt ikke burde bruges tid på. Det er ødelæggende for det politiske landskab, hvor der kunne gro så meget andet godt til gavn for borgeren.
Jøsses dog, hvor er der meget at tage fat på i Randers. Tag bare hvidbogen, som taler sit eget tydelig sprog. Randers Kommune har alt for få private arbejdspladser, for mange på overførselsindkomster (som belaster kommunens økonomi), og alt for mange står uden for arbejdsmarkedet.
Det er ødelæggende for det politiske landskab, hvor der kunne gro så meget andet godt til gavn for borgeren.
Men tilbage til sagen. En sådan sag burde jo have været løst for længst af borgmesteren, da jeg formoder, at borgmesteren har fået en henvendelse herom fra Bjarne Overmark. Men næ nej. Borgmesteren afviser på byrådsmødet kategorisk - der er ikke noget at komme efter - og hvad sker der så?
Jo, så bringer borgmesteren sig selv i den situation at få et anerkendelsessøgsmål på halsen. Farcen fortsætter. Hvor er det tåbeligt.
Det er bare et eksempel på, hvor uprofessionelt blandt andre borgmesteren tackler en sådan sag, og det har jo desværre en afsmittende virkning på hele byrådssamarbejdet.
Hvor er der et skrigende behov for, at der ved kommunalvalget vælges politikere, som vil arbejde for Randers Kommunes borgere og som har et realistisk syn og indsigt på blandt andet økonomiske forhold. Og der er behov for politikere, som vil erkende, at det er en skal-opgave blandt andet genopretning af kommunens økonomi, som jo hænger i laser. Det er det første, det nye byråd må tage fat på.
Hvidbogen må være deres arbejdsprogram de næste fire år.
Og i KD ser vi gerne, at Randers Kommune får en ny borgmester fra 1. januar 2026, og vi peger på Mogens Nyholm (RV), som er kvalificeret til opgaven. Han har erfaring og økonomisk indsigt, og vi mener, han er i stand til at formidle et bredt samarbejde hen over midten.