Erfaring og kvalitet i ældreplejen skal prioriteres højere
Der skal være praktisk erfaring, fleksible løsninger og fokus på trivsel for både ældre og personale.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg opstiller for Radikale Venstre til Skanderborg Byråd.
Som mangeårig sosu-assistent og de sidste 18 år ansat på et af kommunens plejecentre har jeg både viden om indsatsen for de mest plejekrævende ældre i dag, og jeg har fulgt udvikling og tiltag på området over længere tid.
Jeg har hands-on erfaring med dagligdagen for beboere og personale på plejehjem, og jeg har mange holdninger til området. Det vigtigste er helt selvfølgeligt, at de ældre trives og har de bedste muligheder for et godt liv til det sidste. Dette skal sikres ved god og tydelig ledelse, der sætter retningen, men som også giver medarbejderne indflydelse og frihed.
Jeg mener, der bør ses på, hvordan ressourcerne bruges bedst muligt med ovennævnte som vigtigste formål. Der er typisk en meget traditionel fordeling af dag- og aftenvagter mht. mødetider, arbejdsdagenes længde og hvornår arbejdsopgaver udføres. Jeg tror, det er muligt – med nytænkning – at organisere det anderledes, så vi med de samme timer kan få mere kvalitet for pengene.
Nogle medarbejdere ønsker måske længere vagter og dermed flere fridage. Nogle ønsker måske kortere vagter pga. helbred, alder eller privatliv. Kan vi pusle noget nyt sammen, som vigtigst af alt tilgodeser de ældres behov, men også personalets ønsker, vil vi kunne gøre det mere fleksibelt.
De ældres behov er forskellige. Nogle vil gerne tidligt op, og andre sover længe. Lad os blive bedre til at tilrettelægge dagene, så bemandingen passer til behovene på de enkelte steder og afdelinger. Lad os vove at kaste os ud i nytænkning for at få brugt ressourcerne bedst muligt til gavn for livskvaliteten på plejehjem.
Det vigtigste er helt selvfølgeligt, at de ældre trives og har de bedste muligheder for et godt liv til det sidste.
Vi har brug for, at så mange som muligt vil søge ind på en sosu-uddannelse, da Skanderborg Kommune ifølge undersøgelser vil komme til at mangle mange medarbejdere.
Én ting er at tiltrække elever til faget. Når de er begyndt, skal vi også sikre dem gode vilkår under uddannelsen, så de fuldfører og gerne vil ansættes i kommunen efterfølgende. Her ønsker jeg et større fokus på kvalitet i vejledningen, mens eleverne er i praktik.
Skanderborg Kommune afsætter ca. halvt så lang tid pr. elev til praktikvejledning som Aarhus Kommune. Jeg ønsker, at der bliver bedre tid mellem elev og vejleder, både for at sikre høj faglighed, men også for at kunne hjælpe eleverne med at danne deres egen identitet som fagperson med et stærkt etisk værdisæt, båret af respekt for forskellige ældre og deres ønsker og valg samt opmærksomhed på kommunikation og hjælp til selvhjælp. Kommunens ønske om at arbejde ud fra EDEN-principperne gør dette fundament endnu vigtigere.
Samtidig kan mere tid til vejledning gavne elevernes trivsel. Nogle kan på trods af særlige udfordringer blive dygtige sosu-medarbejdere, men har måske brug for en særlig indsats under uddannelsen. Lad os blive gode til at kunne få så mange som muligt godt igennem.
En stemme på mig til byrådet er en stemme på praktisk erfaring indenfor og fokus på kvalitet i ældreområdet, båret af respekt for vores ældre medborgere, som fortjener det bedste i deres sidste år.