Et sundhedsvæsen tæt på borgerne
Kortere ventetider, bedre psykiatri og stærkere lokal forankring – det er målet for fremtidens sundhed i Region Midtjylland, mener Else Søjmark.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Når jeg taler med borgere, hører jeg ofte det samme: Ventetiden til udredning og behandling føles uendelig. Forældrene til et barn, der mistrives, venter alt for længe på hjælp. Pårørende oplever, at de står alene med ansvaret. Og ældre kører ofte langt for at nå frem til behandlingen.
Sådan behøver det ikke være. Der er fokus på det, og meget er også i gang. Men med sundhedsreformen og de nye sundhedsråd får vi nu en unik chance for at skabe et sundhedsvæsen, der møder mennesker i øjenhøjde.
Jeg stiller op til en ny periode i Regionsrådet, fordi jeg vil arbejde for et sundhedsvæsen, der er til stede tæt på, hvor folk bor. Hvor psykiatrien ikke er noget, man venter på i årevis, men noget man møder hurtigt.
Jeg vil arbejde for et sundhedsvæsen, der er til stede tæt på, hvor folk bor, og hvor psykiatrien ikke er noget, man venter på i årevis, men noget man møder hurtigt.
Mine mål er enkle – men kræver politisk vilje:
Hurtigere hjælp tæt på hjemmet.
- Psykiatrien op i gear – ikke mindst for børn og unge.
- Bedre sammenhæng i forløbene, så man ikke falder mellem to stole.
- Større inddragelse af pårørende, der alt for ofte står alene.
- Styrket samarbejde på tværs af region, kommuner og almen praksis samt civilsamfundets organisationer.
- Sundhedsråd – hvis vi tør bruge dem
Her på Djursland bliver vi en del af et sundhedsråd med Norddjurs, Syddjurs, Randers og Favrskov. Det er en chance for at bygge bro på tværs af kommunegrænser – men kun hvis vi tør bruge rådene til mere end snak. De skal være steder, hvor vi finder løsninger, der virker lokalt.
Jeg har allerede været ude for at lytte – til borgere, fagfolk, foreninger og organisationer. Den viden skal direkte ind i sundhedsrådet. For det er dér, vi kan vende ulighed til lighed.
Jeg tror på, at et godt sundhedsvæsen ikke måles i gennemsnit – men i om det når dem, der har mest brug for det. Det handler om den ældre, der savner en praktiserende læge. Om den unge, der har brug for hjælp til at finde vej i livet. Om familien, der skal have tryghed i, at hjælpen kommer, når de har brug for den.
Udover sundhed brænder jeg også for uddannelse, grøn udvikling og gode trafikløsninger. Jeg arbejder derfor også for, at vi får flere ungdomsuddannelsestilbud. Det giver unge bedre muligheder – og styrker erhvervslivet.
Min vigtigste opgave er at sikre, at borgerne føler sig hørt og set i sundhedsvæsenet. Det kræver både mod til at prioritere, vilje til at samarbejde – og lyst til at lytte og handle.
Jeg er klar til at tage ansvar – og gå med forrest for et sundhedsvæsen, der arbejder for dig og med dig. Lad os skabe fremtidens sundhedsvæsen sammen. Du er altid velkommen til at kontakte mig – jeg lover at vende hurtigt tilbage.