Fortsæt til indhold

Et stærkt fokus på de ældre har givet forbedringer

Konservativt byrådsmedlem vil fastholde et stærkt fokus på kvaliteten i ældreplejen med mulighed for at blive lokalt ved aflastning.

Debat
Charlotte Green (K)Byrådsmedlem for Konservative

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

For fire år siden gik Det konservative Folkeparti til valg på forbedringer i ældreplejen. Først og fremmest større tryghed, så den ældre ikke fik besøg af mange forskellige medarbejdere og vikarer.

Vi har nu lagt ældreplejen om, så den ældre kun får besøg af kendte ansigter, selv hvis man har brug for op til 55 besøg om ugen, vil der kun komme omkring 12 forskellige. Herudover har vi ændret minuttyranniet med visitation af små ydelser på minutter til en samlet tid for hele plejen af den ældre, hvor der så er forskellige niveauer afhængig af, hvor plejekrævende man er. Det har været en stor succes. Favrskov har nu landets femtebedste ældrepleje. Oven i omlægningerne har vi bevaret ”klippekortet”, hvor man som ældre har ret til en ekstra ydelse efter eget valg. Det er omsorg, tryghed, værdighed og selvbestemmelse.

At have gennemført et vigtigt valgløfte er blot en milepæl. Jeg går til valg på at gøre det endnu bedre

Men at have gennemført et vigtigt valgløfte er blot en milepæl. Jeg går til valg på at gøre det endnu bedre. Jeg vil fastholde et stærkt fokus på kvaliteten i ældreplejen og på altid at være nysgerrig på, at vi gør vores allerbedste. Selv om mange ældre i Favrskov er raske og ved godt helbred, er der udfordringer. Der bliver flere demente, som har krav på omsorg og livskvalitet tilpasset deres særlige behov. Der skal være mulighed for aflastning, aktiviteter og plejepladser. Det er vigtigt for mig.

Samtidig bliver vi i kommunen udfordret, når regionen overtager de midlertidige pladser fra os. Vi har gode evalueringer, men på landsplan skranter det, så regionen skal sørge for højere kvalitet helt generelt. Men faren er, at regionen flytter pladser centralt til Randers eller et andet sted, så pårørende får langt til besøg. Det handler om mennesker, der netop er udskrevet men ikke stærke nok til at komme hjem. Vi skylder, at de kan få en plads lokalt i Favrskov. Også fremover. Det skal være mit nye valgløfte.