Jeg ønsker mig et godt, ansvarligt og ordentligt byråd
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære alle – borgere som politikere. Valgkampen går nu ind i sin sidste fase. Jeg er ny på banen, og jeg vil sige, at det har været en spændende og lærerig oplevelse at være en del af.
Min oplevelse er, at partierne i store træk har de samme mærkesager: et løft til ældreplejen; en inklusion i folkeskolen, der faktisk virker – for der er desværre enighed om, at alt for mange børn lider; og som noget nyt er solcellemarkerne blevet den varme kartoffel, hvor mange nu er enige om at trykke på pause.
Det gælder også handicapområdet, hvor hjælpen til både fysiske og psykiske handicap er utilstrækkelig.
Kort sagt: De områder, der handler om menneskelige værdier og værdighed og naturen, er under pres.
Derfor spørger jeg mig selv: Er borgerne klar til at prioritere deres sager – også når det kræver omprioriteringer og nedskæringer andre steder?
Jeg ved det ikke.
Men når en ældre ikke længere ønsker at vågne næste morgen, når en skoleelev græder eller ikke vil i skole, og når pårørende til en handicappet sidder alene og tænker: “Hvor længe kan jeg holde til det?” – og fællesnævneren er: “Hvor er hjælpen?” – så har vi som politikere og som kommune svigtet!
Mit ønske til det kommende byråd er derfor:
· Vælg de ordentlige løsninger.
· Vær modige nok til at vente med materielle projekter og kolde mursten.
· Samarbejd og vær kompromissøgende.
· Vær nysgerrige og tænk ud af boksen.
· Turde vælge de langsigtede, holdbare løsninger.
· Indrøm, når beslutninger ikke var korrekte – og vigtigst af alt: lyt til borgerne.
· Vær ærlige om prioriteringerne: Er det lokalområdet, der skal prioriteres først – eller er det helheden i kommunen? Sig det klart, og stå på mål for valget.
Syddjurs skal ikke deles op i øst/vest eller by/land – Syddjurs skal være et sted for alle. Anerkend, ros og beløn de frivillige, fritidsforeninger og ildsjæle – de fortjener det i den grad.
Husk, at alle os politikere kommer med gode intentioner – lad os arbejde hårdt for alle borgere, og ikke kun for os selv eller “vores” del af kommunen.
Alle skal huske, at vi politikere er borgernes talerør, hvilket forpligter – og borgerne skal huske, at de får det, de stemmer på. Og lad os få et ungdomsbyråd, det vil kun gavne alle.
Jeg ønsker alle en god valgkamp med håbet om et godt, ansvarligt og ordentligt byråd, som vil løfte niveauet endnu højere i Syddjurs Kommune.
Det er det, jeg vil arbejde for og med, såfremt jeg bliver valgt ind.