Da døden bankede på
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Som barn pudrede jeg raps med parathion sammen med min far og bror. Det var almindelig praksis mod insekter som glimmerbøsser, sadelgalmyg og skulpegalmyg.
Senere, efter 25 år med giftsprøjtning, vågnede jeg op på sygehuset i Hørsholm efter tre genoplivninger og var ikke helt frisk.
En kørte traktoren, en åbnede poserne med parathion, og en hældte pudder i trakten, der var monteret på fergusonens udstødning.
Det var et smukt syn, når puddertågen drev ind over rapsmarken i aftendæmringen.
Vi lignede en møllerfamilie efter dagens møllerarbejde, helt hvidpudrede.
Der var godt nok dødningehoveder på poserne med advarselsskrift fra myndighederne, men far bedyrede, det var fordi statens embedsmænd ikke havde forstand på kemikalier, og de burde beskæftige sig med noget konstruktivt og produktivt i stedet for at skræmme arbejdende folk.
Mor ville ikke have os ind i stuehusets badeværelse, derfor vaskede vi os i malkemaskinrummet, hvor der også var varmt vand. Vi hørte aldrig om dødsfald som følge af parathionmælk. Det var nok fordi vi leverede børnemælk til Jægersborg Mejeri. Børn er jo heldigvis modstandsdygtige.
Senere, efter 25 år med giftsprøjtning, vågnede jeg op på sygehuset i Hørsholm efter tre genoplivninger og var ikke helt frisk.
De næste dage gik jeg langsomt rundt alene og samlede sten på 80 hektar i forsøget på at vende tilbage til normal tilstand. Jeg havde løjet mig ud af hospitalet, men havde det som om en havde slået en muggert i panden på mig.
Der gik en uge, før jeg kunne nærme mig sprøjtetraktoren og få den vasket.
Efter denne hændelse mistede jeg det meste af passionen for konventionel plante- og frøavl og solgte min gård i 1984.
Med denne oplevelse i erindring stemmer jeg derfor til kommunalvalget på Natur- og velfærdslisten i håbet om, at kommunen vil støtte udvikling af regenerative og økologiske jordbrugsmetoder. Jeg håber, Norddjurs Kommune vil støtte og indgå i grønne erhvervssamarbejder og vil bringe jordbrug uden giftstoffer i spil, også gennem de pågående trepartsforhandlinger.
Så jeg anbefaler at stemme på Natur- og velfærdslisten.