Fortsæt til indhold

En ny retning kræver, at vi lytter til vælgerne og står sammen

Socialdemokratisk kandidat er bekymret for, hvordan enkeltsager trækker byrådet væk fra en fælles retning.

Debat
Diana OpperbyKandidat til byrådet for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Mange siger, at Randers har brug for en ny retning. Jeg er enig. Men nye ansigter gør ingen forskel, hvis vi fortsætter med at tale forbi hinanden i byrådet.

Jeg ønsker et byråd, der kan samle sig om en fælles retning med respekt for det mandat, vælgerne har givet os. Også når et parti kun er en, to eller tre ud af 31.

Alle stemmer skal høres og inddrages. Men hvis man står stejlt på kun en sag, bliver det svært at finde fælles løsninger. Især når den ene sag går markant imod flertallet, vælgerne har sammensat. Jeg anerkender fuldt ud, at der i partier kan være mærkesager, man ikke vil afvige fra. Det skal der selvfølgelig være plads til.

Et tydeligt eksempel er debatten om Klimabroen og Østbroen. Klimabroen blev vedtaget for otte år siden og har haft politisk opbakning siden. Senest tilkendegav to tredjedele af byrådet i et samlet læserbrev, at de bakker op om den. Alligevel diskuterer vi igen ved dette valg klimabro kontra østbro. Det er ethvert partis ret, men jeg er bekymret for, at enkeltsager på den måde kan forhindre en fælles retning for hele kommunen. Det, synes jeg, er ærgerligt.

Jeg håber, vi kan bevæge os væk fra ultimative krav. Fastlåste positioner. Symbolpolitik. Kunne man forestille sig, at man kunne starte med Klimabroen og derefter arbejde videre om en østbro? Så kunne vi sætte en fælles kurs.

Ovenstående er bare et ud af flere eksempler. Jeg kan høre, at mange vælgere er trætte af netop det – at vi ikke finder en fælles retning for Randers. At vi ikke står sammen.

Derfor stiller jeg op. Jeg ønsker et byråd, hvor vi møder hinanden med respekt – også når vi er uenige. Hvor vi finder løsninger frem for slagsmål. Vi skal alle kæmpe for at sætte vores aftryk på politikken med respekt for det mandat, vi har fået. Nogle gange er aftrykket stort, andre gange småt. Men de skal altid sættes med ansvar. Vi er ikke valgt for én sag alene, vi er valgt på et bredt program. Og det forpligter.

Hvis Randers skal have en ny retning, så lad det være en, hvor vi arbejder sammen, finder fælles løsninger og tager vælgerne alvorligt. Det er den retning, jeg går efter.