Hvor hopper skoen af i Syddjurs?
Kommunens administration gør det ikke godt nok, mener byrådskandidat.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Efter at have deltaget i flere valgmøder i Syddjurs Kommune, står ét tema klart: Noget fungerer ikke i kommunens administration. Det er ikke kun min oplevelse – mange nye kandidater stiller op netop fordi de mener, administrationen kan og bør fungere langt bedre.
Der er især to områder, som går igen blandt borgerne på vælgermøder:
- Børn med udfordringer
- Byggesagsbehandling og lokalplaner
Borgere fortæller om sagsforløb, der er både tunge og urimeligt lange. Alligevel lyder det fra det siddende byråd, at alt går godt, og at problemerne ikke er alvorlige. Men hvordan kan det passe, når så mange oplever noget andet?
Ved mødet i Kolind fortalte en borger, at 50 procent af klagesagerne på børneområdet bliver sendt tilbage til kommunen til genbehandling, fordi afgørelserne ikke overholder lovgivningen. Borgmesteren svarede, at “to ud af fire sager er 50 procent, og det er jo ikke mange” – men hvad nu, hvis der er 100 ud af 200? Så ser billedet noget anderledes ud.
Der blev også nævnt, at kommunen i visse tilfælde lader borgerne klage for at “afprøve” afgørelserne. Hvis det er sandt, er det en dyr og besynderlig måde at efteruddanne medarbejdere på.
Jeg oplever mange engagerede byrådsmedlemmer med vilje til at gøre det bedste for borgerne. Men der synes at være et stort gab mellem byrådets opfattelse og borgernes virkelighed.
Derfor mit spørgsmål: Hvorfor ligger fakta ikke allerede på bordet? Tallene må være lette at finde for hvert udvalg:
- Hvor mange sager behandles?
- Hvor mange afgørelser bliver påklaget?
- Hvor mange klager fører til genbehandling?
Et simpelt Excel-ark med de oplysninger – fordelt på for eksempel: Familie-, børne- og læringsudvalget Erhvervs-, og planudvalget Natur-, teknik- og miljøudvalget Social – og beskæftigelsesudvalget Sundheds- og ældreudvalget
Dette kunne give både borgere og politikere et klart billede af virkeligheden. Så behøver vi ikke længere gætte eller overveje, hvem der taler sandt.