En cykelsti mellem Glesborg og Ørum vil styrke Norddjurs Kommune
En cykelsti giver ikke kun bedre mulighed for børn at cykle sikkert i skole, men kan også gøre noget godt for turismen, mener kommunalbestyrelsesmedlem.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Lad os få en cykelsti mellem Glesborg og Ørum – for sikkerhed, sammenhæng og udvikling
I dag har vi på Norddjurs allerede flere gode cykelstier – blandt andet mellem Gjerrild og Skovgårde langs kysten og mellem Bønnerup og Glesborg.
Men der mangler stadig et vigtigt led, hvis vi skal skabe sammenhæng i vores lokale cykelnet: En cykelsti mellem Glesborg og Ørum.
En cykelsti på denne strækning vil først og fremmest være til stor gavn for børn og unge, der hver dag cykler til og fra skole – enten til Glesborg skole eller Min Friskole i Ørum.
Mange forældre vælger i dag at køre deres børn i bil, fordi vejen opleves som utryg. En sikker cykelsti vil give langt flere muligheder for at lade børnene selv cykle – og dermed skabe både tryghed, sundhed og selvstændighed.
Det vil være et kæmpe løft – ikke bare for os, der bor her, men også for turisterne, som får endnu en grund til at opleve Djursland på cykel
Derudover handler det ikke kun om lokale behov, men også om at tænke større. Med en forbindelse mellem Glesborg og Ørum kan vi skabe en sammenhængende cykelrute fra Lystrup strand eller Gjerrild via Bønnerup Strand hele vejen til Djurs Sommerland.
Det vil være et kæmpe løft – ikke bare for os, der bor her, men også for turisterne, som får endnu en grund til at opleve Djursland på cykel.
Jeg ønsker derfor, at stien mellem Skovgårde og Lystrup strand bliver prioriteret og etableres snarest, så vi kan realisere visionen om Djurslandscaminoen – en sammenhængende cykelrute, der binder hele området sammen.
Med forbindelsen Glesborg – Ørum fuldender vi et projekt, der både styrker trafiksikkerhed, klimaet, folkesundhed og turisme.
Derfor vil jeg gerne arbejde for en cykelsti mellem Ørum og Glesborg.