Fortsæt til indhold

Invester i vores fællesskab – derfor er kulturlivet så vigtigt!

Det bekymrer udvalgsformand, at kultur- og fritidsområdet i dag udgør under to procent af kommunens samlede budget i Norddjurs.

Debat
Sebastian Halkjær-Grauert (LA)Næstformand Kultur- og Fritidsudvalget - Liberal Alliance

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Som næstformand i Kultur- og Fritidsudvalget brænder jeg for at sætte kultur og fritid højere på dagsordenen. Derfor vil jeg gerne dele nogle tanker om, hvorfor flere midler til kultur og fritid er absolut nødvendigt – og hvorfor det er en investering i os alle.

Hvorfor satse på kultur & fritid?

1. Fællesskab & trivsel Kultur- og fritidslivet skaber steder, hvor vi mødes, deler oplevelser og knytter bånd. Det er i foreningerne, på spillesteder, i idrætshaller og kulturelle events, at vi bygger det sociale sammenhold. Et stærkt fællesskab gør os stærkere som kommune.
  2. Attraktiv bosætning & fastholdelse Folk flytter til steder, hvor der er liv og indhold — ikke tomme bygninger. Hvis vi vil tiltrække familier, ungt liv og virksomheder til Norddjurs, skal vi kunne tilbyde kultur- og fritidstilbud i høj kvalitet, også i landdistrikterne.
  3. Unges udvikling og sundhed Skabe rammer for kreative udfoldelser, musik, sport og bevægelse. Det gavner både den fysiske og mentale sundhed og forebygger ensomhed og inaktivitet.
  4. Styrkelse af frivillighedssektoren Vores lokale foreninger og ildsjæle gør et kæmpe stykke arbejde. Ved at øge støtte og ressourcer kan vi give dem bedre vilkår – og sikre, at deres engagement kan gøre en endnu større forskel.
  5. Strategisk sammenhæng & udvikling Kultur- og fritidspolitikken er integreret i kommunens udviklingsplaner, og Norddjurs har allerede handlingskataloger og strategier for området. Men ambitionerne kan ikke realiseres uden de nødvendige penge og prioriteringer.
Hvis vi vil tiltrække familier, ungt liv og virksomheder til Norddjurs, skal vi kunne tilbyde kultur- og fritidstilbud i høj kvalitet, også i landdistrikterne.

Fakta, der bekymrer

• Kultur- og fritidsområdet udgør i dag under to procent af kommunens samlede budget i Norddjurs. Det er alt for lidt, hvis vi ønsker udvikling og kvalitet på området.
  • Kommunen har puljer – kulturpulje og fritidspulje – som allerede støtter projekter, men de er alt for små til at yde den støtte til vores kultur- og fritidsliv ude i foreningerne.

Mit løfte og min opfordring til jer

Hvis jeg bliver genvalgt, vil jeg arbejde for at:

• Arbejdet for en stærkere prioritering i kommunens budget, så kultur og fritid ikke underprioriteres.
  • Støtte lokale initiativer og foreninger – ikke kun med ord, men med handling og økonomi.
  • Sikre, at alle geografiske områder – både by og land – har adgang til gode kultur- og fritidstilbud.
  • Skabe dialog, lytte til jer borgere og lokale ildsjæle, så vi sammen vælger de mest værdifulde projekter.

Sammen kan vi gøre Norddjurs til et sted med levende kultur, stærke fællesskaber og muligheder for alle – uanset hvor i kommunen, man bor.