Hvordan gør vi Midtpunktet til centrum for handel og kultur 2.0? Peter er klar til at lytte
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Torsdag 6. november deltog jeg i et meget velbesøgt vælgermøde i »Stalden« i Kolind.
Vi nåede omkring mange lokale emner på vælgermødet: cykelsti til Rønde, udvikling af bymidten og bosætning var nogle af de vigtigste emner.
Det var tydeligt, at der blandt borgerne var en vis bekymring for den fremtidige udvikling af Kolind.
Den gode dialog mellem de fremmødte borgere og politikere endte med enighed om, at der skal udvikles en ny helhedsplan 2.0 for Kolind.
Jeg vil gerne være med til at gøre drømme til virkelighed for Kolind.
Det arbejde skal i udgangspunktet være drevet af borgerne, gerne repræsenteret af distriktsrådet og andre aktører i lokalområdet.
Den proces vil jeg gerne bidrage til med den erfaring i projekt- og forandringsledelse, jeg kan byde ind med. Hvad skal der til, for at Kolind kommer tilbage på et vækst- og udviklingsspor?
Her er nogle tanker om de vigtigste nedslagsmærker i en helhedsplan 2.0 for Kolind:
- Infrastruktur og mobilitet: Hvordan kan Kolind blive endnu bedre bundet sammen med byerne omkring os? Cykelstier, veje, offentlig transport.
- Udvikling af bymidten: Hvilken vision har vi for Kolind Midtpunkt? Handel, kultur, events, spisesteder. Hvordan får vi flere borgere ind i bymidten?
- Er der brug for en hurtig forskønnelse af bymidten? Bygninger eller arealer der trænger til en kærlig hånd?
- Kan vi få byen til at hænge bedre sammen fra Stalden – bymidten – Kolind+ - stadion?
- Branding af Kolind: F.eks. som en åben letbaneby. Hvad skal Kolind være kendt for udenfor Kolind?
- Natur og oplevelser i og omkring Kolind (2 - 5 – 10 km): Storkesøerne (nyt projekt), Djurs Sommerland, Lübker Golf, Skandinavisk Dyrepark osv.
- Daginstitutioner og skole i topklasse.
- Erhvervsudvikling og bosætning: Byggegrunde, hvordan byder vi nye beboere velkommen i Kolind?
- Og helt sikkert mange andre emner.
Idéen er født på et vælgermøde, og der er ingen grund til, at vi venter på at gå i gang med en folkelig proces, der først og fremmest handler om drømme og visioner for Kolind.
Vi kan tids nok involvere kommunen for rådgivning om muligheder og begrænsninger.
Jeg har besluttet mig for at kontakte distriktsrådet for at få en første snak om, hvordan vi kan gribe denne proces an. Jeg vil gerne være med til at gøre drømme til virkelighed for Kolind.