Fortsæt til indhold

Lad os nu tage ansvar for vores egen elforsyning

Debat
Johannes Ydelæge

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg bor i Højbjerg og er dagligt på cykel ned ad Oddervej eller på ben langs stranden ud mod Ballehage. Når jeg kigger lidt mod nord ud over vandet, ser jeg over mod industrihavnen. Det er ikke noget kønt syn. Kraner, der stritter op, og grimme bygninger af alle størrelser.

Seks vindmøller langs havnefronten ville pynte gevaldigt. Store langsomt roterende møller ville skabe ro for øjet og lindring for sindet.

Aarhus kan ikke bare snylte på Vestjylland og øge skellet mellem land og by. I Aarhus skal vi også tage ansvar for vores el-forbrug. Vi skal gøre vores for at blive selvforsynende med strøm, og vi skal mindske risikoen for strømsvigt ved sabotage på de store forsyningskabler fra Vestjylland. Vi skal have lokal strøm.

Havnen er velegnet til møller. Der er stor afstand til beboelser. Der bliver ikke støjproblemer. De pynter på et grimt industriområde. Aarhus kommer på verdenskortet, og Aarhus Ø og hele havneområdet kan erklære sig CO2-neutralt.