Fortsæt til indhold

Skal vi lukke og slukke for bosættelse på Anholt?

Debat
Diana Therese MikkelsenKommunalbestyrelsesmedlem Danmarksdemokraterne, medlem økonomiudvalget, erhvervsudvalget, voksenplejeudvalget næstformand arbejdsmarkedsudvalget

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

På kommunalbestyrelsesmødet 9. december skal vi godkende diverse

Omprioriteringstiltag og øvrige politiske prioriteringer for budget i balance. forligspartierne blev enige om i budgetforhandlingerne at fastsætte omprioriteringsbidraget til 0,5 procent for alle udvalg.

I 2026 skal Miljø- og Teknikudvalget finde 0,390 mio. kr. i omprioriteringsbidrag på almindelig drift for blandt andet fritidsområder, kollektiv trafik, færgedrift, veje og kommunale ejendomme.

Forvaltningen har som altid sammensat en spiseseddel med forskellige forslag til hvor man kan klippe en hæl og kappe en tå. Noget der bliver mere og mere vanskeligt både for forvaltningen og politikerne da omprioriteringsbidraget (et pænt ord for det det i virkeligheden dækker over nemlig besparelser) efterhånden minder om at skulle plukke hårene af en skaldet høne.

I en kommune hvor kassen bugner, kan det ikke passe at vi skal blive ved med at bede vores enheder om at finde besparelser eller som det hedder så fint omprioriterer.

Undertegnede har været med i budgetaftalen så det er ikke for at gøre mig bedre end andre - jeg har ikke lagt skjul på at det så absolut ikke er noget jeg bryder mig om.

Det lykkedes dog i sidste budget forhandling at få nedsat bidraget fra 0,8 % til 0,5 % og låst de næste 4 år, hvilket vi så må leve med og da vi også nu må overfører 5 % af eventuelle ubrugte midler i udvalgene til næste års budget - giver det lidt råderum.

Tilbage til MTU - i omprioriterings forslagene er det bl.a. vedtaget at man sparer kr. 100.000,- på driften på Grenaa-Anholt Færgefart. Det svarer til 4 ture frem og tilbage pr. År. Man kan spørge sig selv, om det så er noget der betyder ret meget og ja det gør det i den grad. Færgen er øens livline - uden færgen er der ingen forbindelse til og fra fastlandet.

Færgen er i forvejene ikke i drift alle ugens dage i lavsæsonen og med eventuelle nye besparelser betyder det at øens beboere bliver afskåret endnu mere fra fastlandet.

Anholt er er den ø i Danmark der ligger længst væk fra fastlandet og med de få muligheder der er for at komme til og fra kan vi ikke tillade os at fratage øboerne deres mulighed for transport frem og tilbage yderligere.

Prøv at forestille jer at vi nedlægger ALT kollektiv trafik i Norddjurs inkl. flextrafik flere gange om ugen og siger til alle i yderkantsområderne, at så må vi enten blive hjemme eller finde et andet sted at bo, jeg tænker ikke det tiltag ville blive modtaget uden opstandelse og demonstration. Vi har de foreslåede punkter på dagsordnen til godkendelse den 9 december - herfra bliver det et klokkeklart NEJ til at vi skal skære i afgangene til og fra Anholt.

Jeg kan kun håbe at de øvrige partier kommer til fornuft og ser at det er den gale vej at gå, når vi på fastlandet etablerer flexknudepunkter for at sikre transport for borgeren, hvorfor skal man så straffes for at bosætte sig på Anholt. Er de der beboer øen ikke lige så meget borgere i Norddjurs som vi på fastlandet og har de ikke ret til at vi også prioriterer deres mulighede for transport ?? Ellers må vi tage op til overvejelse om øen skal være en turist ø der kun er beboet om sommeren og så vi blot har nogle få personer ansat til at være opsyns mænd eller kvinder, hvem ved - ser man på kommunens materiale over Norddjurs så kan jeg ikke få øje på Anholt på hverken hjemmeside eller markedsføringsmateriale, så måske vi allerede er ved at udfase øen og de der bor der snart kan skrives ind i historien som et levn i lighed med de Englændere der besatte øen i perioden 1807-1814.

Måske vi kan afsætte øen til Svenskerne - de har jo rigtig god erfaring med øer og så har de en færge der sejler lige forbi på vejen til Halmstad.

Jeg mener pengene skal findes andetsteds og det er en fælles opgave for at bevare Anholt.