Forsvaret sikrer en vital brik i regionens infrastruktur
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I mine mange år som politiker valgt for Djursland er jeg ikke i tvivl om, hvilken kamp der har involveret flest mennesker: Kampen for at bevare lufthavnen i Tirstrup. En kamp, som har været vigtig, og som mange har deltaget i og kan tage æren for. Det er ikke mere end ni år siden, der stadig var tvivl om, hvorvidt den skulle flyttes, og siden har der været mange forsøg på at finde den rette model for lufthavnens fremtid. Den har vi fundet nu, og det er jeg glad for at have bidraget til.
Der er mange, inklusive jeg selv, som har brugt vores tid og netværk til at få Forsvaret til at knytte sig endnu mere til lufthavnen, og det er nu lykkedes.
Lufthavnen har stor betydning for os på Djursland og for Østjylland. Det er vores hurtigste vej til København og resten af verden, og så er det gode, faglige arbejdspladser. Os, der er født og opvokset her, kan slet ikke forestille os et Djursland uden lufthavnen.
Som mange sikkert husker, har vi i mange år kæmpet mod Aarhus Kommune, som hellere så lufthavnen nedlagt og flyttet tættere på den store by. Mine første mange år i Folketinget gik med at kæmpe mod dette ønske. Senest for alvor i 2015, og jeg blev glad, da Aarhus i 2016 endelig bestemte sig for at støtte den beliggenhed, den har nu.
Her troede jeg så, at bekymringerne stoppede, men vi mærkede hurtigt, at problemerne med vaklende økonomi tog over. Derfor skulle vi sikre en stabil lufthavn, gerne med gode private ejere, men også med støtte fra staten, hvis det var muligt. Der er mange, inklusive jeg selv, som har brugt vores tid og netværk til at få Forsvaret til at knytte sig endnu mere til lufthavnen, og det er nu lykkedes. Mange tak til alle jer, både til mine kollegaer på Borgen og ikke mindst til gode lokale borgmestre, som sammen med erhvervslivet har kæmpet for dette.
Men det må ikke stoppe her. Lufthavnen er et stort aktiv, og området har et stort potentiale for virksomheder, der har brug for at ligge et centralt sted med god plads og gode muligheder lokalt, men samtidig også tæt på resten af verden. Derfor vil jeg fortsat være aktiv og på udkig, når flere muligheder åbner sig, uanset om det er Forsvaret, private virksomheder eller andre, der byder sig til. Med de signaler, jeg hører, er der grund til at være forventningsfuld.
Mulighederne er mange og vil også have stor betydning i forhold til kommende planer om bedre veje til Djursland. Vi har sammen kæmpet for vores lufthavn i mange år, og det skal vi fortsætte med at gøre.