Flere praktiserende læger til Djursland – et vigtigt skridt i den rigtige retning
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Mandag den 2. Februar skal Sundhedsråd Kronjylland godkende, at der i 2026 udmøntes i alt 11 nye lægekapaciteter i Region Midtjylland. Det glæder mig, at Grenaa allerede fra starten af 2026 står til at modtage én af dem
Sagen lægger også op til, at både Syddjurs og Norddjurs på sigt hver kan få op til fire nye lægekapaciteter i de kommende år. Det er helt nødvendigt – og også klogt, at udmøntningen sker gradvist, så rekrutteringen kan følge med.
Sundhedsreformen har som mål at give mere tid til de mest syge og sårbare patienter. Det kræver både flere læger og en mere retfærdig fordeling af patienterne. Netop derfor er der indført en national fordelingsmodel, som tager højde for borgernes alder, helbred og sociale forhold, når lægekapaciteter fordeles.
Djursland har i flere år været udfordret på lægedækningen. Det har jeg talt med borgerne om. Belastede praksisser, rekrutteringsvanskeligheder og befolkningstilvækst gør det afgørende, at området prioriteres – præcis som det nu sker. At Grenaa er blandt de første, der får en ny lægekapacitet, er derfor både nødvendigt og ansvarligt.
Mulighed for økonomisk støtte til læger i områder med svag lægedækning er også et vigtigt redskab, hvis vi reelt skal lykkes med at få flere praktiserende læger til yderområderne.
Som næstformand i Sundhedsråd Kronjylland, valgt til regionsrådet på Djursland, glæder det mig meget, at vi nu for alvor får sat lighed i sundhed på vores fælles dagsorden. I sundhedsrådet er vi både regionale og kommunale politikere. Jeg ser frem til det videre samarbejde – både lokalt og i sundhedsrådet som helhed.
Flere lægekapaciteter gør en reel forskel – både for borgerne og for de læger, der i dag løber stærkt. Derfor er beslutningen ikke bare en administrativ øvelse, men et konkret skridt mod mere nærhed og bedre adgang til sundhed på Djursland.
En god start for vores fælles mål om at løfte sundheden og skabe med geografisk og social lighed i sundhed.