Fortsæt til indhold

Vindmøller genererer mindre og producerer mere strøm end solceller

Uafhængighed af russisk energi kræver lokale initiativer.

Debat
Niels Peter NielsenBakketoppen 1, Kejlstrup, Rønde

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg var ikke i landet, da der var borgermøde i Bjødstrup om solceller på Møllerup, så derfor kommer jeg lige med mit bidrag, som man er velkommen til både at være enig og uenig i.

Først og fremmest må vi blive enige om, at Europa skal gøre sig uafhængig af russisk energi, og i yderste konsekvens må vi nærmest sige ja til hvad som helst, hvis bare vi er i stand til at forsyne os selv.

El vil altid være nødvendigt, og forbruget stiger vel nærmest uendeligt.

Først og fremmest må vi blive enige om, at Europa skal gøre sig uafhængig af russisk energi (...)

Jeg er nærmeste nabo til Møllerup, men vil ikke kunne se solcellerne fra min ejendom. Jeg vil ofte køre forbi det enorme areal, der er i spil, og jeg vil selvfølgelig som mange andre helst være fri.

Jeg vil dog også gerne være fri og uafhængig af Rusland, og det kræver, at vi kan forsyne os selv.

Jeg mener dog, at der bør ses på andre muligheder end at udtage enorme landbrugsarealer, som solceller kræver. Det er almindeligt kendt, at landets bedste jorder også er der, hvor godserne ligger, og at solenergi yder mest om sommeren, hvor vi har mindst brug for strømmen. Hvis man endelig foretrækker solceller, vil det være mere hensigtsmæssigt at placere dem i lavbundsområder, hvor man samtidig også vil kunne reducere kvælstofudledningen.

Gennem mine mange ture i Tyskland har jeg ikke kunnet undgå at bemærke, hvordan de placerer deres vindmøller. Det er i klynger, så de generer mindst muligt.

Jeg har udsigt til vindmøllen på Vrinners Hoved, og det vil ikke genere mig, hvis man opførte et par stykker ved siden af, som på årsbasis vil producere væsentlig mere strøm på et meget lille areal på alle tider af året.

Mere strøm på mindre areal bedre fordelt på året og minimal visuel forringelse må da være mere optimalt.