Omlægning af Adelgade: Her er alt, hvad jeg ved
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Når jeg taler med andre borgere her i Skanderborg, går det op for mig, hvor stor usikkerheden er omkring projektet med omlægning af Adelgade. Jeg prøver at samle min viden her; opdelt på forskellige grupper af interesser.
Fodgængere:
Der bliver lavet skrå ramper til butikker, hvor der nu er trapper. Det gavner gangbesværede.
Bilister:
Her er der en del snak og undren.
I Din Avis i starten af december spurgte en borger ind til meningen med det dybe hul mellem Vestergade og Alléen. Svaret fra Kommunen var, at der mangler at blive lagt asfalt.
»Når vejen lige nu opleves som ujævn med unaturligt høje bump, er det ganske enkelt, fordi vi endnu ikke er helt færdige med belægningen. Vi kan nemlig ikke lægge asfalt på, så længe det er vinter.«
De to ting har dog intet med hinanden at gøre. Der bliver ikke fyldt asfalt i hullet. Den eneste asfalt, der lægges senere, er slidlaget, som er cirka to centimeter oven på den eksisterende asfalt inden hullet.
Hullet vil bestå. Og det vil få følgeskab af endnu flere lignende huller i den resterende del af gaden, når den bliver færdig. Det er nemlig metoden til at sænke farten.
Der bliver desuden ensrettet fra Kulturhuset mod Vestergade.
Cyklister:
Et af de største kritikpunkter, der har været omkring Adelgade, har været fra cyklister, der føler sig utrygge ved at dele vejen med bilerne. I den nordlige del af Adelgade, som er omlagt, er der cykelsti i begge sider, og de er adskilt fra vejen.
Men i den sydlige del bliver der kun en cykelsti fra Vestergade mod Kulturhuset. I den anden retning skal cyklister dele vejen med bilerne. Inklusiv ned i og op af hullerne.
Bybussen:
Bybussen skal fremover køre væk fra Adelgade, op ad Ole Lund Kirkegaards Stræde, hen over ”rundkørslen” (den kan jo ikke være i kørebanen) og ned ad Sygehusvej. Borgere, der vil handle, skal gå gennem Dagmar-passagen.
Jeg har oplevet, at bybussen ikke kunne komme ind i (hen over) rundkørslen. Det skyldtes, at rundkørslen var fyldt med biler, der ikke kunne komme videre, fordi Sygehusvej var fyldt op med biler helt ned til Vestergade. I fremtiden skal bybussen sydpå holde tilbage for al nordgående trafik, der skal gennem rundkørslen.
Handelslivet:
Handelslivet lider. Der er markant nedgang i antal kunder og omsætning – og dermed endnu mere i indtjeningen. Og den manglende indtjening kommer aldrig igen.
Arbejdet med omlægning fortsætter et halvt år. Mindst. For det er vel kun cirka en femtedel, der er blevet færdigt på det første halve år. Vel vidende at der er udført en del arbejde i den resterende del.
Så støt jeres lokale handelsliv, selv om der bliver lagt forhindringer. De skal gerne overleve, så vi har dem på den anden side. Temu kan levere meget, men det er vel ikke meningen.
Smukfest:
Vi kommer ikke uden om at nævne Smukfest, men de, der ikke kan lide festivalen, kan stoppe læsningen her, for det er sidste emne.
Sidste år var vejarbejdet allerede i gang, og da var adgang til og fra Adelgade spærret ved Vestergade. Trafikken sandede fuldstændig til, da bilerne ikke kunne komme væk efter at have vendt ved Slotskirken. Al trafik skulle op ad Sygehusvej. Politiet løste det ved at få åbnet for trafik mod nord ad Adelgade. Det bliver ikke muligt fremover, da der bliver ensretning modsat.
Så al trafik skal op ad Sygehusvej og gennem rundkørslen.