Fortsæt til indhold

14 elever pr. klasse er en skarp løsning på folkeskolens udfordringer

Debat
Peter RavnByrådsmedlem for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Socialdemokratiets forslag om Lilleskolen er et stærkt udspil.

Et centralt krav om højst 14 elever i de fire første skoleår vil få vidtgående positive effekter. Det betyder tidlig og forebyggende indsats i folkeskolen – og det er der i den grad brug for.

Det kommer til at betyde mere tid og ro til fordybelse for alle.

Med mere tid til den enkelte elev vil de professionelle voksne få bedre mulighed for at gribe ind og handle, før små faglige og sociale problemer vokser sig større.

Lilleskolen skal bakke op om lærerens autenticitet og faglige autoritet i klasselokalet og dermed i højere grad sikre kvalitet i undervisningen og understøttelse af alle børns udvikling.

Naturligvis skal alle skoler vises tillid og have frihed til lokale løsninger – for vi har rigtig gode, decentrale folkeskoler i Syddjurs, der tager et stort ansvar.

Ved et centralt fastsat klasseloft på 14 i indskolingen sikrer man, at ressourcerne anvendes klogt, tidligt og forebyggende.

Jeg er overbevist om, at skolerne i Syddjurs sagtens kan finde fleksible løsninger gennem holddelinger, fælles undervisning på årgangene mv., når de skønner det fagligt nødvendigt inden for rammen af Lilleskolen. Det er godt at skabe trygge og solide læringsfællesskaber ‘nedefra’ – det er skolens fundament og vil betyde færre ressourcer til indsatser senere i skoleforløbet, præget af ‘brandslukning’.

Jeg støtter helt ud, at pengene hentes ved indførelse af en formueskat, der bidrager til en mindskelse af uligheden i Danmark.

Jeg læser i Din Avis 25/2, at Venstre satser på, at frihed kan løse folkeskolens problemer. Jeg mener, at der skal frihed OG en historisk stor økonomisk tildeling til.

Jeg støtter helt ud, at pengene hentes ved indførelse af en formueskat, der bidrager til en mindskelse af uligheden i Danmark. Nogen kalder dette for misundelse, men intet kan være mere forkert. Det er ganske enkelt ikke sundt for et samfund med øget økonomisk polarisering. Jeg har endda hørt fra blå blok, at så vil de ultrarige flygte i hobevis ud af landet. Jeg har højere tanker om dem; tror ganske enkelt, at de godt kan se fornuften i at investere i vores små elever i folkeskolen.

Folkeskolen er netop den samfundsinstitution, som både har muligheden og opgaven at øge chanceligheden i Danmark. Det er kun rimeligt, at de allermest formuende bidrager hertil. Det kommer til at højne kvaliteten for alle børn og dermed børnefamilierne.