Fortsæt til indhold

Det er en no-brainer, at alle børn i folkeskolen selvfølgelig får et godt og gratis måltid mad én gang om dagen

»Velbekomme. Og lad os så komme i gang!« skriver Thomas Medom (SF), rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune.

Debat
Thomas Medom (SF)Rådmand for Børn og Unge, Aarhus Kommune

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

De dårligste beslutninger træffes på tom mave.

Derfor sørger jeg altid for at være mæt, inden jeg går til byrådsmøder på rådhuset. Fordi uden god og sund mad og drikke, dur de fleste faktisk ikke. Heller ikke vores børn i folkeskolen.

Rumlende mave, lavt blodsukker, træt og tungt hoved kan være resultatet af en utilstrækkelig madpakke, og det kan med det samme ses hos børnene. De får det sværere både fagligt og socialt – og det går ud over læring, udvikling og trivsel.

Desværre indeholder ikke alle skoletasker en madpakke, som giver børnene det, de har brug for i løbet af dagen. De mest uheldige har slet ingen madpakke med.

Det er ikke fair. Sådan skal det ikke være. Og det gør vi noget ved i Aarhus.

Alle børn skal have lige muligheder for at lykkes i folkeskolen. Det er dansk skole-DNA i sin grundform. Og en væsentlig forudsætning for læring og udvikling er en sund og nærende kost.

For mig er det en no-brainer, at alle børn i folkeskolen selvfølgelig får serveret et godt og gratis måltid mad én gang om dagen. Et måltid som giver børnene den næring og energi, det kræver at møde de faglige og sociale opgaver og udfordringer, som skoledagen byder på.

Jeg er glad for, at byrådet nu har afsat en pulje på 8 mio. kr. til en indsats med skolemad i en række aarhusianske skoler. Så de kan bygge videre på alt det gode, de allerede gør. Mange skoler kan nemlig godt se gevinsten ved skolemad for børnene, og er derfor allerede godt i gang.

I Børn og Unge har vi foreslået en udmøntning af puljen, hvor skolerne kan ansøge om et tilskud til skolemad i to år. Med byrådets godkendelse er det planen, at vi allerede om lidt kan åbne for ansøgninger til puljen, så vi inden sommerferien kan fortælle, hvilke folkeskoler der får tilskud fra puljen til at udvikle en skolemadsordning.

På sigt håber jeg, vi kan nå frem til, at alle skolebørn i Aarhus Kommune tilbydes skolemad. Det handler om at give vores børn lige muligheder for at lykkes i folkeskolen. Det er en investering i øget trivsel, mere læring og mindre fravær.

Velbekomme. Og lad os så komme i gang!