Fortsæt til indhold

Hvor blev børnene lige af i valgkampen? De er vigtigere end atomkraft og rent drikkevand

Debat
Louise LouringFolketingskandidat for Venstre i Favrskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg mener, at debatten om vores børn mangler til dette valg. Her i Favrskov er det jo ting som ro i klasseværelserne og den daglige trivsel blandt børnene, der virkelig betyder noget.

Ganske tidligt i valgkampen kom Socialdemokratiet og Venstre med hvert sit skoleudspil, men siden har vi ikke hørt meget om vores børn. End ikke de klassiske røde partier er kommet med konkrete udspil.

Det ærgrer mig helt enormt at vores debat skal handle så meget om beskatning (bevares, jeg elsker at tale økonomi) og om drikkevand og atomkraft, når vi ikke engang kan finde ud af at gøre det godt nok for vores børn. Hvor blev børnene lige af, spørger jeg mig selv? For jeg gik faktisk ind i politik for vores børn, og selvom jeg er en blå politiker, så kæmper jeg kampen for dem, der endnu ikke er gamle nok til at kæmpe den selv.

De andre emner er også vigtige, men for mig handler politik om, at det nære fungerer, herunder at vores børn får en god og solid start på livet. Hvis ikke børnene har det godt, har mor og far det heller ikke godt. Så lad os tale mere om vores børn, og hvad vi politikere konkret kan tilbyde, hvis man stemmer på os. Kræv dette af din nærmeste politiker.

Jeg mener, at en tryg dagligdag for børnene er vigtig. Vi skal både sikre stabile rammer, nok voksne og skoler, der fysisk lever op til moderne undervisning. Alt for mange skoler halter på flere områder, og det har vi politikere et (prioriterings)ansvar for at få ændret på.

Senere i ungdomslivet vil vi i kommuner som Favrskov gerne have ungdomsuddannelser, der ligger tæt på hjemmet i bus-afstand, så vores unge mennesker har mulighed for at blive boende hjemme. I de store byer er den slags ikke et problem, men det er det hos os. Dette er alt sammen fokusområder, som er forsvundet i de seneste to ugers debat, men som jeg gerne vil bringe tilbage på bordet.