Fortsæt til indhold

Når de gode historier fortjener en stemme – en stor tak til hjemmeplejen i Norddjurs

Debat
Sara Ellesøe HansenSelvstændig

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Alt for ofte fyldes medierne med fortællinger om svigt, travlhed og mangler i ældreplejen. De historier skal selvfølgelig tages alvorligt. Men netop derfor er det mindst lige så vigtigt, at vi også giver plads til de gode oplevelser. Dem hører vi alt for sjældent om.

Min familie og jeg har for nylig oplevet, hvad hjemmeplejen i Norddjurs Kommune er i stand til – og det fortjener både anerkendelse og respekt.

I forbindelse med min fars pludselige sygdom og det øjeblik, hvor han blev erklæret terminal, stod hjemmeplejen klar med det samme. Med hjælp, støtte og nærvær – ikke kun til min far, men også til min mor og os pårørende. I en ekstremt sårbar situation blev vi mødt af ro, professionalisme og menneskelig omsorg.

Det er ikke nogen lille ting at åbne sit hjem for pludselig mange forskellige mennesker. Men på trods af det føltes hjælpen aldrig grænseoverskridende. Tværtimod. Vi mødte et stærkt og kompetent team, som rådgav os som familie, hjalp min far og var til stede med både faglig viden og menneskeligt overskud. Sygeplejersker og hjemmehjælpere, som tydeligvis kendte deres opgaver og vidste, hvornår de skulle handle – og hvornår de blot skulle være der.

De fortjener at blive set. De fortjener ros.

Et simpelt “tak” føles næsten utilstrækkeligt. Men det er ment af hele hjertet.

Den hjælp, vi fik, gjorde en afgørende forskel. Den skabte tryghed. Den gjorde det muligt for os at være 100 procent til stede i den sidste tid sammen med min far.

Derfor denne skrivelse. Ikke for at lukke øjnene for de udfordringer, som indimellem også fylder i medierne. Men for at minde om, at bag overskrifterne findes der også dybt kompetente fagpersoner, som hver dag gør en forskel – ofte under svære vilkår.

De fortjener at blive set. De fortjener ros. Og de fortjener, at vi også fortæller deres historier.

Tak til hjemmeplejen i Norddjurs Kommune. Tak for jeres faglighed, jeres menneskelighed og jeres indsats, da vi havde allermest brug for den.